managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Flogs creeren cynische karakters

Posted by managing21 on februari 12th, 2007

Reclamespots die zich vermommen als blogs (flogs) creeren een generatie van sceptici. Dat schrijft Dave McGinn in Canada National Post. Hij verwijst daarmee naar blogs zoals Lonelygirl15 en Bridezilla, die op de website YouTube heel wat populariteit genoten, maar achteraf alleen maar een gewiekste marketing-truuk bleken te zijn geweest.

Sinds ‘Bride Has Massive Hair Wig Out’ (Bridezilla) half januari op YouTube werd geplaatst, werd de clip bekeken door 2,8 miljoen bezoekers. “Niemand had niemand kunnen geloven dat dit een reclamespot was,” voert McGinn aan. Achteraf bleek het wel degelijk om een productie van Sunsilk Haircare Brands te gaan, hoewel er geen merk werd vernoemd, er geen product werd vertoond en geen enkele commerciele verwijzing inhield.

Dergelijke projecten kunnen volgens McGinn een product helpen verkopen of een acteercarrière lanceren, maar ook het vertrouwen schokken in iets wat op het eerste zicht echt lijkt. “Het kan niet anders dan dit soort praktijken mensen cynisch maakt,” waarschuwt Gillian Watson, sociaal psycholoog aan de University of British Columbia.

Watson stelt dat de consument op termijn door deze fake blogs (flogs) zelfs de realiteit en eerlijke emoties als commerciele pogingen zal beschouwen. “Het is een onderdeel van een algemene trend om aan verkapte marketing te doen,” aldus Alan Middleton, docent marketing aan de Schulich School of Business van de York University. Ook Sony en Wal-Mart hebben al flogs op het internet gezet.

Hij stelt dat vele marketeers vrezen dat hun traditionele technieken bij bepaalde doelgroepen niet meer aanslaan en dat ze dus wanhopig op zoek gaan naar nieuwe kanalen. De praktijken hebben inmiddels al wel geleid tot de oprichting van websites zoals snopes.com, die vervalsingen en misleidingen aan de kaak willen stellen.

Maar deze flogs hebben ook weer een nieuwe internet-industrie in het leven geroepen. “Er zijn nu ook al steeds meer bedrijven die gespecialiseerd zijn in de ontwikkelingen van technologie die erop gericht is vervalsingen in video’s, foto’s en documenten op te sporen,” aldus de National Post.