managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Carlsberg wil Chinese groei

Posted by managing21 on februari 20th, 2007

De Deense brouwerijgroep Carlsberg wil volgend jaar een grote marketingcampagne opzetten om zijn groei op de Chinese markt te stimuleren. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt naar aanleiding van de voorstelling van zijn jaarcijfers. Carlsberg maakte dit jaar 15 procent winst, maar de inspanningen op de Chinese markt zullen dat cijfer dit jaar wellicht doen dalen tot 11 procent.

Carlsberg is actief in meer dan 150 landen. Het wil zijn activiteiten op de Chinese markt echter uitbreiden om de dalende vraag in West-Europa op te vangen. Deense groep sluit uit kostenbesparingen ook de brouwerij in zijn thuisstad Valby. Carlsberg voorspelt voor dit jaar een omzetstijging van vijf procent, ruim drie procent minder dan vorig jaar.

De groei van Carlsberg was vooral te danken aan de Russische markt, waar Carlsberg samen met Scottisch & Newcastle een aandeel heeft in Baltic Beverages Holding, de grootste bierproducent van Rusland. Daar kende de omzet een stijging van 21 procent, terwijl de winst groeide met 43 procent. Carlsberg-topman Nils Smedegaard Andersen stelt dat dit bewijst dat Carlsberg enkele jaren geleden een huiste koerswijziging doorvoerde.

Carlsberg verkocht volgens het persbureau Bloomberg vorig jaar 72,6 miljoen hectoliter bier. Dat is een stijging met 5,4 procent tegenover het jaar voordien. Vooral de warme zomer en het Wereldkampioenschap Voetbal in Duitsland zouden in belangrijke mate tot dat succes hebben bijgedragen. De verkoopsinkomsten de op West-Europese markt stegen met 3,8 procent.