managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nederlandse voetbalgekte rendeert niet

Posted by managing21 on juni 22nd, 2006

Nu het Nederlandse voetbalelftal zich geplaatst heeft voor de tweede ronde van het wereldkampioenschap, slaat de voetbalgekte in Nederland in alle hevigheid toe. Ook de reclame doet volop mee aan die gekte, maar volgens insiders leidt dit niet tot spectaculair verhoogde verkopen.

Het NRC Handelsblad meldt dat op dit ogenblik 330 Nederlandse bedrijven acties voeren rond het nationale voetbalelftal. “Maar daarmee is de eindstand nog niet bereikt,” aldus de krant. Het aantal bedrijven dat met reclame-acties inhaakt op het evenement, stijgt nog steeds.”

Tijdens het Europees voetbalkampioenschap van 1992 werden er volgens het onderzoeksbureau Draft 14 acties opgezet. Op het wereldkampioenschap van 1994 werden al 43 campagnes geteld. Daarna liep het steeds hoger op, tot 59 campagnes in 1998 en 253 tijdens het Europees kampioenschap in 2004.

“In de rest van het jaar bouwen de meeste bedrijven buitengewoon zorgvuldig aan de campagnes die hun merkbeeld moeten uitdragen,” vertelde Theo van Vugt, hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Marketing, aan de krant. Maar als er een wereldkampioenschap begint, gaan al die overwegingen in één keer overboord. Niemand vraagt zich dan nog af of de Oranjesfeer wel bij zijn merk past.”

De grootste successen worden volgens het onderzoeksbureau Trendbox door het publiek toegewezen aan de brouwerijen Bavaria en Heineken en Honig. Maar eind vorige week werd een omzet van tien miljoen euro aan Oranjeproducten geregistreerd. Dat is volgens het onderzoeksbureau AC Nielsen niet spectaculair. Maar insiders denken niet dat de bedrijven zich de volgende keer meer terughoudend opstellen.