managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Meerderheid bedrijven zets blogs in

Posted by managing21 on juni 30th, 2006

Eind dit jaar zullen de websites van de meeste grote bedrijven een eigen weblog hebben. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau JupiterResearch. Maar tegelijkertijd stellen de onderzoekers dat een groot gedeelte van die bedrijven de weblogs niet op de juiste manier inzetten en niet volop profiteren van de typische kenmerken die deze websites hebben om een actieve dialoog aan te gaan met het publiek en ruchtbaarheid te geven aan hun producten en diensten. 

Volgens de onderzoekers zullen 35 procent van de grote ondernemingen nog dit jaar een eigen weblog opstarten. “Aangezien evenveel bedrijven nu al een weblog hebben, zal 70 procent van de bedrijfswebsites tegen eind 2006 een weblog onderhouden,” merkt het magazine Mediapost op. “Maar ondanks die verwachte groei, is meer dan de helft van alle bedrijven minder dan 500.000 dollar te besteden aan die blogs. Bovendien blijkt slechts 32 procent van de bedrijven die blogs te willen gebruiken om mond-aan-mond reclame te genereren.”

Jupiter-topman David Schatsky benadrukt nochtans dat bedrijven van een actieve dialoog met hun klanten hun kennis en ervaring kunnen duidelijk maken en van de blogs een forum kunnen maken voor de communicatie van hun strategieën en visies. Jupiter voert dan ook aan dat blogs door bedrijven onvoldoende volgens hun waarde en troeven worden gebruikt. Blogs zijn volgens de onderzoekers immers bijzonder geschikt om ruchtbaarheid te geven aan hun producten en diensten en medewerking te krijgen van sympathisanten.