managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

BBC Worldwide denkt aan reclame

Posted by managing21 on juni 30th, 2006

De Britse openbare omroep denkt eraan om volgend jaar een website te lanceren met advertenties. Het zou daarbij gaan om de internationale versie van de BBC-website. Een definitieve beslissing wordt in het najaar verwacht. De plannen van de Britse openbare omroep stuiten echter op heel wat kritiek van de concurrentie. Maar die opmerkingen worden door de BBC weggewuifd, want de openbare omroep stelt slechts heel beperkte commerciële projecten te plannen. 

John Smith, topman van BBC Worldwide, kondigde aan dat de BBC aan een consumentenonderzoek bezig is rond de internationale versie van de BBC-website. Dat zal mee bepalen of de BBC Worldwide met online advertenties zal beginnen. Smith benadrukte echter dat de reclame heel bescheiden zou blijven. Er zal in geen geval gebruik gemaakt worden van pop-ups en banners. Men zou zich willen beperken tot statische reclames in het midden van online artikels.

Bovendien stelde Smith dat een aantal advertenties beperkt zou blijven. “Maar ook inhoudelijk zal dit niet compleet commercieel uitpakken,” voegde hij daar aan toe tegenover de krant The Guardian. “Er zal niet met schreeuwerige of storende reclame gewerkt worden. Het is de bedoeling om met specifieke advertenties een zekere commerciële return te realiseren, maar zonder dat de natuur van de website veranderd zal worden.” De BBC-website realiseert maandelijks ongeveer één miljard pageviews vanuit het buitenland.

De BBC maakt al gedeeltelijk ruimte voor commerciële boodschappen. Maar de omroep krijgt kritiek van commerciële concurrenten, die stellen dat de BBC werkt met overheidsgelden en daarnaast nu ook nog hun marktaandeel zou willen inpikken. Die kritiek wordt echter weggewuifd door John Smith. Hij stelt dat de BBC slechts een kleine garnaal is in de wereldwijde internetreclame, die een jaaromzet van ongeveer 18 miljard dollar realiseert. “Wat we ook doen; het zal geen impact hebben op de markt,” voerde hij aan.

De BBC mag van de Britse overheid commerciële projecten opzetten, op voorwaarde dat deze campagnes bijdragen tot het openbaar belang, commercieel leefbaar zijn en de reputatie van de openbare omroep niet beschadigen.