managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Chinese BMW-verkoop 60 procent omhoog

Posted by managing21 on juni 30th, 2006

De Duitse autoconstructeur BMW heeft zijn verkoop in China tijdens de eerste helft van dit jaar met nagenoeg zestig procent zien stijgen. Japan is volgens BMW-topman Helmut Panke nog altijd de belangrijkste Aziatische markt, maar hij voegt er aan toe dat China aan een grote inhaalbeweging bezig is. Het bedrijf heeft ook plannen om de productiecapaciteit van zijn Chinese fabriek, een joint-venture met Brilliance China Automotive Holdings, op te drijven om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. 

De Duitse autoconstructeur assembleert in China de BMW 3 en BMW 5. “De Chinese markt evolueert voor ons op een gunstige manier,” vertelde Panke aan het persbureau Reuters. “We moeten inspelen op die trend, zodat onze groei niet wordt afgeremd.” In de loop van dit jaar of ten laatste volgend jaar wil BMW in China 30.000 wagens produceren. Er zijn echter nog geen gesprekken over een uitbreiding gevoerd met de Chinese partner en er zijn ook nog geen definitieve date vastgelegd voor de uitbreiding van de capaciteit.

Vorig jaar verkocht BMW in China 23.595 auto’s. Daarvan werden er 17.500 geleverd door de locale productie in de Noord-Chinese stad Shenyang. De rest werd ingevoerd. Helmut Panke benadrukte te verwachten dat de huidige groei zich verder zal doorzetten. BMW heeft vorig jaar Mercedes-Benz in de sector van de luxewagens van de eerste plaats op de Aziatische markt verdrongen. Daar verkocht BMW vorig jaar 95.116 exemplaren. Wereldwijd haalde de verkoop 1,13 miljoen exemplaren.