managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Arenden verleggen hun vliegroutes om conflicten in Oekraïne te vermijden

Posted by managing21 on juni 6th, 2024

Onderzoekers hebben ontdekt dat Arenden die migratieroutes door Oekraïne volgen, hebben hun vliegroutes verlegd om gebieden te vermijden die door het conflict zijn getroffen. Dat blijkt uit een onderzoek onder leiding van wetenschappers aan de University of East Anglia, op basis van een analyse van de migratieroutes van negentien grote zeearenden die in maart en april 2022 door Oekraïne naar broedgebieden in het zuiden van Wit-Rusland vlogen, slechts enkele weken nadat de Russische invasie van Oekraïne begon. De onderzoekers vergeleken deze paden met 65 migraties van twintig vogels de drie jaar voordien.

“Gegevens van satellietnavigatie hebben aangetoond dat zeearenden niet alleen grote omwegen hebben gemaakt nadat de invasie begon, maar tevens dat ze hun tussenstops om te rusten en bij te tanken hebben beperkt of helemaal hebben vermeden,” merkt onderzoeker Charlie Russell op. “Het resultaat is dat de kwetsbare roofvogels er langer over deden om hun broedgebieden te bereiken en waarschijnlijk meer energie verbruikten om daar te komen.”

Sommige dieren maakten een omweg van 155 mijl. – Foto: Pixabay/Jens Isachsen

“Het is een beetje alsof men een marathon zou lopen zonder waterpauzes, waarbij op het einde nog eens wordt gevraagd om zeven of acht kilometer extra te lopen”, verduidelijkt Russell. De onderzoekers waarschuwden dat de situatie het broeden zou kunnen vertragen, omdat de arenden langer nodig zouden kunnen hebben om te herstellen. Bovendien zouden ook de overlevingskansen van eventuele jongen kunnen worden beïnvloed, omdat er mogelijk minder prooi beschikbaar is wanneer de eieren uitkomen.

Behoud

De bevindingen suggereren dat de arenden na de invasie gemiddeld 53 mijl (85 kilometer) extra reisden. Russell zei dat één arend 155 mijl extra aan zijn route toevoegde. De reis duurde gemiddeld 55 uur langer na het begin van het conflict en de mannelijke volgens bleken een lagere vliegsnelheid te hebben dan voor het begin van het conflict. Terwijl 90 procent van de arenden voor het conflict een tussenstop maakte in Oekraïne, deed slechts 32 procent datzelfde na de invasie, waarbij sommige locaties helemaal vermeden werden.

Het team zei dat de grootste afwijkingen van een rechtstreeks pad voorkwamen op plaatsen waar meer militaire activiteit was. Russell zei echter dat er variaties moesten worden vastgesteld in de mate waarin de arenden beïnvloed leken te zijn. Terwijl één arend, bijgenaamd Borovets, ondanks hevige gevechten de route over Kiev bleef vliegen, verlegde een ander dier – bekend als Denisa – zijn pad nadat hij binnen één kilometer van explosies en gevechten aan de rand van de stad was gevlogen. Russell zei dat de omleidingen in de lucht leken te zijn gemaakt als reactie op sporadische gebeurtenissen.

Het onderzoek helpt volgens de wetenschappers  bij het kwantificeren van de impact van oorlog op de kwetsbare diersoort. Gehoopt wordt dat de research zal bijdragen aan het behoud van de arenden na het conflict. “De bevindingen laten zien hoe menselijke verstoring een onbedoelde impact kan hebben op wilde dieren,” zegt Adham Ashton-Butt, ecoloog bij de British Trust for Ornithology. “Trekvogels zoals de grote zeearend gaan wereldwijd drastisch achteruit en het is noodzakelijk dat we onze effecten op deze charismatische soorten beter begrijpen en beperken.”

Meer over dit onderwerp: