managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwe spoorweg van China naar Kirgizië en Oezbekistan

Posted by managing21 on juni 19th, 2024

China krijgt een spoorwegverbinding met Kirgizië en Oezbekistan. Daarover hebben de presidenten Xi Jinping (China), Sadyr Japarov (Kirgizië) en Shavkat Mirziyoyev (Oezbekistan) een akkoord ondertekend. De nieuwe verbinding moet volgens experts niet alleen een sterke impuls geven aan de economische en sociale ontwikkeling van de drie landen, maar ook de samenwerking in de Centraal-Aziatische regio versterken. De spoorlijn begint in Kashgar, een stad in de noordwestelijke Chinese autonome regio Xinjiang Uygur.

Gelegen in het hart van het Aziatische continent, wordt de ontwikkeling van Centraal-Azië lange tijd beperkt door een gebrek aan havens. “Kirgizië zal met behulp van de spoorlijn de transit van goederen sterk zien toenemen”, merkt Sergei Ponomarev, voorzitter van de Vereniging van Markten van Kirgizië, op. “Bovendien zal het land, dat geografisch ingesloten ligt, dankzij de spoorweg een toegang tot de zee krijgen.”

De aanleg van de spoorlijn zou mogelijk een investering van 8 miljard dollar vergen. – Foto: China Railway Construction Corporation (CRCC)

“Door de opening van de spoorlijn zal een nieuwe doorvoerroute worden gecreëerd van oost naar west, waardoor een kortere doorvoer van goederen van China naar het zuiden en verder naar het westen mogelijk wordt,” beklemtoonde de Kirgizische politocoloog Kubanychbek Taabaldiev. “Met de creatie van de gepaste infrastructuur zullen nieuwe banen worden gecreëerd en zullen nieuwe kansen ontstaan voor de ontwikkeling van de gehele Centraal-Aziatische regio.”

Regionale connectiviteit

Volgens Jalal Bazwan, docent aan de Kardan University in Kabul, is de spoorlijn ook voor Afghanistan van strategisch belang. “De spoorlijn kan een oplossing helpen bieden voor de barrières waarmee Afghanistan door zijn geografische ligging wordt geconfronteerd”, betoogde Bazwan. “Een uitbreiding van de spoorlijn kan een verbinding maken met de haven van Hairatan in het noorden van Afghanistan, waardoor een directe en efficiënte route voor grensoverschrijdende handel ontstaat. Hierdoor kunnen gemakkelijker buitenlandse investeringen worden aangetrokken, wat cruciaal is voor een natie door geheel door land wordt omgeven.”

“De spoorlijn zal de tijd verkorten die nodig is om Centraal-Aziatische producten naar de grote wereldmarkten te vervoeren”, gaf Yang Bo, professor Euraziatische studies aan de Shanghai International Studies University, aan. “Daarnaast zal ook de integratie van Centraal-Azië in de mondiale industriële en toeleveringsketens worden vergemakkelijkt en zal de economische ontwikkeling van de Centraal-Aziatische landen kunnen worden versneld.”

Wanneer de spoorlijn operationeel is, zal de verbinding volgens experts niet alleen bijdragen aan de ontwikkeling van Centraal-Azië, maar ook de connectiviteit tussen de buurlanden en regio’s verder bevorderen. “Dit proces zou zich kunnen uitstrekken tot West-Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Europa,” zeggen de experts.

De spoorlijn is volgens de Kroatische politiek analist Mark Cigoj de verwezenlijking van een droom om China dichter bij Centraal-Azië en Europa te brengen en zal bovendien het spoorwegnetwerk tussen Azië en Europa verder versterken en uitbreiden. “Ik ben ervan overtuigd dat de realisatie van de spoorverbinding voor zowel China als de andere landen in Azië en Europa een meerwaarde zal betekenen”, verduidelijkte Cigoj.

Nieuwe Zijderoute

De spoorlijn zal volgens specialisten een sleutelcomponent worden van het transportnetwerk van het Belt and Road Initiative (BRI) en zal een sterke impuls geven aan de ontwikkeling van Centraal-Azië en andere regio’s. “De voltooiing van het project zal landen langs de route, dankzij de hoogwaardige samenwerking binnen het Belt & Road Initiative – helpen om de handel en het verkeer van mensen beter te bevorderen en om de kansen die de Chinese ontwikkeling biedt te delen,” zegt Hadi Bassam, onderzoeker bij het  Iraq Institute for Strategic Studies. “De realisatie van de spoorlijn weerspiegelt de dringende behoefte van ontwikkelingslanden om de connectiviteit te versterken en te streven naar gecoördineerde ontwikkeling.”

Er werden al langer plannen gemaakt voor de aanleg van de spoorlijn. Meer dan twintig jaar geleden werd al over project gesproken. Maar de hoge kosten van het project vormden een cruciaal obstakel, dat een praktische uitwerking steeds opnieuw verder in de toekomst deed verschuiven. Ook het nieuwe akkoord biedt over de financiering van het project weinig duidelijkheid. Volgens ramingen zou de aanleg van de spoorlijn bijna 8 miljard dollar kunnen kosten. Sadyr Japarov en de Chinese vicepremier Liu Guozhong maakten eerder al gewag van de noodzaak om een ??gezamenlijk investeringsfonds op te richten.

Meer over dit onderwerp: