LVMH Group en Accor willen Orient Express nieuw leven inblazen
Posted by managing21 on juni 20th, 2024
De LVMH Group gaat investeren om Accor te helpen het legendarische luxemerk Orient Express nieuw leven in te blazen. Dit zal sneller leiden tot nieuwe treinen, hotels en schepen van het merk Orient Express. Dat hebben de twee partijen aangekondigd. De samenwerking moet bij de consumenten een zware merkverwarring wegnemen. Financiële details over de investering van de LVMH Group in Orient Express werden niet bekend gemaakt. Er zou nog naar een derde partner worden gezocht.
De LVMH Group heeft met zijn dochteronderneming Belmond al de luxetrein Venice Simplon-Orient-Express in portefeuille. De keten Orient Express Hotels is daarentegen in handen van Accor. Reizigers zouden ervan kunnen uitgaan dat beide entiteiten tot hetzelfde moederconcern behoren, maar dat strookt niet met de realiteit. Door de investering van LVMH Group kan aan die onduidelijkheid echter een einde worden gemaakt.
De LVMH Group had eerder al ontkend van plan te zijn om onder de merknaam Louis Vuitton in Parijs een hotel te openen. “Dit suggereert dat de groep niet rechtstreeks met gevestigde hotelgroepen probeert te concurreren”, merken waarnemers op.
Parijs-Istanboel
Orient Express begon als een merk in 1883 met zijn eerste luxe treinreis. De luxetrein maakte tot 1977 een verbinding tussen Parijs en Istanbul. Twee jaar geleden werd Orient Express door de hotelgroep Accor overgenomen. De nieuwe eigenaar ging vervolgens op zoek naar kapitaal om het aanbod van Orient Express aan de moderne tijd aan te passen. Orient Express wil ook twee zeilschepen in zijn reisaanbod opnemen. Een eerste schip wordt momenteel op de scheepswerf Chantiers de l’Atlantique in de Franse havenstad Saint-Nazaire gebouwd en zou over twee jaar zijn eerste reis moeten kunnen maken. Orient Express zal bovendien zijn twee eerste hotels openen in Rome en Venetië.
“De Orient Express is een legende sinds zijn oprichting 140 jaar geleden”, beklemtoonde Sebastien Bazin, voorzitter van de Accor Group, in een verklaring. “Met de samenwerking met de LVMH Group openen we een nieuw hoofdstuk in deze opwindende reis, met de ambitie om nieuwe horizonten te verkennen en de durf en creatieve passie te belichamen die onze groepen drijven.” Bernard Arnault, voorzitter van LVMH Group, stelde dat het partnerschap tot doel heeft de vernieuwing van een reisicoon te versnellen. “Orient Express belichaamt de kunst van het verfijnde leven en de durf die elk van onze huizen drijft”, voegde hij eraan toe.
Er is de voorbije maanden geregeld gesproken over een mogelijk grotere interesse van de LVMH Group, die zich heeft gespecialiseerd in de luxeretail, in de reissector. Aan de basis daarvan lagen geruchten dat het bedrijf onder de merknaam Louis Vuitton in een complex aan de Champs-Élysées in Parijs een hotel zou willen bouwen. Dat werd nog ondersteund door een vergunning die de LVMH Group aanvroeg om op de betrokken locatie een nieuw project, met mogelijkheden voor onder meer een winkel of een hotel, te ontwikkelen. Topman Bernard Arnault gaf echter aan dat de geruchten op zijn minst voorbarig waren. “Er zijn in Parijs al veel hotels actief”, merkte hij op. “Met het Cheval Blanc heeft de LVMH Group al het beste hotel van de Franse hoofdstad in portefeuille.”
Vijftig luxehotels
De LVMH Group heeft momenteel al twee hotelmerken – Cheval Blanc en Belmond – in eigendom. De twee ketens bieden samen meer dan vijftig luxehotels aan. Het concern wil in Parijs een groot deel van Pont Neuf, een centrale stadswijk aan de Seine, controleren. Bedoeling is naar eigen zeggen om de kwaliteit van de buurt te verbeteren en Pont Neuf om te bouwen tot een reiservaring met meerdere haltes.
Het voorbije anderhalf decennium zou de LVMH Groep ongeveer 750 miljoen euro aan de herontwikkeling van het gebied hebben besteed. Drie jaar geleden opende het concern in het voormalige warenhuis La Samaritaine het hotel Cheval Blanc, met 72 kamers en suites, een spa en vier restaurants. Recent opende de LVMH Group op de Place des Lices, in dezelfde buurt, onder de merknaam Louis Vuitton al een restaurant. Twee jaar geleden opende datzelfde merk aan de Rue du Pont-Neuf ook al zijn eerste chocoladefabriek.
Louis Vuitton is echter niet de enige luxeretailer die interesse in de reissector toont. Bulgari opende twintig jaar geleden in Milaan zijn eerste hotel. Inmiddels heeft Bulgari Hotels & Resorts in verschillende landen negen hotels in portefeuille. Silvio Ursini, vice-president van Bulgari Hotels & Resorts, gaf te kennen dat de groep nog een half dozijn nieuwe hotels wil bouwen. De group Armani baat in Milaan en Dubai eveneens al twee hotels uit. Volgend jaar wordt de opening van een derde vestiging in Saoedi-Arabië gepland. De familiale groep Ferragamo heeft met zijn merk Portrait Milano eveneens al enkele luxehotels in eigendom.
Meer over dit onderwerp:
- Chinezen en Brazilianen vormen grootste groepen toeristen in Europese Unie
- Verenigde Staten werpen zich op tot topbestemming internationaal toerisme
- Japan denkt aan zwaardere heffing voor buitenlandse toeristen
- Ook IJsland wil maatregelen nemen tegen druk overtoerisme
- Vele Britse toeristen overwegen om Spanje te boycotten