managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Elektrische auto Ferrari zal meer dan 500.000 euro kosten

Posted by managing21 on juni 20th, 2024

De Italiaanse autobouwer Ferrari, fabrikant van luxe sportwagens, bereidt zich voor op de productie van zijn eerste elektrische model. De wagen zal de potentiële koper wellicht meer dan 500.000 euro kosten. Dat heeft het persbureau Reuters, verwijzend naar een anonieme bron, bekendgemaakt. Opgemerkt wordt dat de elektrische Ferrari zal worden gebouwd in de nieuwe fabriek die de Italiaanse constructeur in zijn thuishaven Maranello heeft gebouwd. De totale productie van Ferrari zou hierdoor met maximaal een derde worden verhoogd.

Ferrari is van plan de elektrische auto eind volgend jaar op de markt te brengen. “De hoge vraagprijs doet vermoeden dat de Italiaanse autofabrikant er vertrouwen in heeft dat de trage vraag en de dalende prijzen bij elektrische wagens voor de massa waarschijnlijk geen invloed zullen hebben op de luxemarkt”, merkt Reuters op.

Hogere productiecapaciteit

De vraagprijs voor de elektrische Ferrari zou minstens 535.000 euro bedragen. In die prijs zouden echter geen extra functies of personalisaties zijn begrepen. Die zouden de prijs van de wagens nog eens tussen 15 procent tot 20 procent duurder kunnen maken. De vraagprijs van het elektrische model ligt ook ruim boven de gemiddelde verkoopprijs van 350.000 euro die Ferrari tijdens het eerste kwartaal van dit jaar voor een auto liet optekenen. De prijs ligt ook boven het aanbod van concurrerende fabrikanten van luxe elektrische wagens.

Ferrari verkocht eerste drie maanden van dit jaar 3.560 wagens – Foto: Ferrari

Eens de nieuwe fabriek operationeel is, zal Ferrari naar verwachting zijn jaarlijkse productiecapaciteit tot ongeveer 20.000 exemplaren kunnen opvoeren. De Italiaanse fabrikant kon vorig jaar een productie van bijna 14.000 wagens melden. Analisten zeggen dat de verhoogde productie eventueel een risico zou kunnen vormen voor het exclusieve imago van het merk, maar er wordt op gewezen dat Ferrari eerder al met zijn suv-model Purosangue van zijn vaste stramien is afgeweken. De Purosangue werd twee jaar geleden gelanceerd en moest aantonen dat het merk succesvol van zijn traditionele reputatie – als fabrikant van traditionele sportwagens met twee zitplaatsen – is afgeweken.

“Ferrari wordt met een toenemende vraag geconfronteerd en de Italiaanse constructeur heeft ruimte om aan daaraan gedeeltelijk tegemoet te komen zonder de exclusiviteit in gevaar te brengen”, benadrukte Fabio Caldato portefeuillemanager bij belegger Acomea, die een pakket aandelen van de Italiaanse constructeur in portefeuille heeft. “Voor een aantal modellen van Ferrari zijn er nu al wachtlijsten van meer dan twee jaar. Die lijst wordt ook niet korter. Het is voor de potentiële klant zelfs een statussymbool geworden om op die wachtlijst te staan.”

Tweede elektrisch model

De nieuwe fabriek in Maranello zijn Ferrari een nieuwe assemblagelijn bezorgen voor benzinewagens en hybride voertuigen. Daarnaast zullen er ook componenten voor hybrides en elektrische wagens worden vervaardigd. Naar verwachting zal de fabriek over drie tot vier maanden volledig operationeel zijn. De fabriek zou de productie van Ferrari met een derde kunnen opdrijven.

Ferrari lanceerde vijf jaar geleden met de SF90 Stradale al een plugin hybride sportwagen. Dat model was de eerste wagen waarbij Ferrari gebruik maakte van een technologie waarbij een verbrandingsmotor met twee elektrische motoren werd gecombineerd. Reuters vernam verder nog dat Ferrari inmiddels bezig zou zijn met de ontwikkeling van een tweede elektrische model. Er werd wel opgemerkt dat dit proces zich nog in een beginfase bevindt. “Bovendien zou de constructeur ervoor kunnen kiezen de totale productie op korte termijn niet tot 20.000 voertuigen per jaar op te voeren”, wordt er aan toegevoegd.

Ferrari voorspelt dat over twee jaar ongeveer 60 procent van zijn aanbod uit elektrische of hybride modellen zal bestaan. Hoewel elektrische voertuigen over het algemeen stil zijn, werken de ingenieurs van Ferrari aan zogenaamde geluidssignaturen die de kenmerken van de beroemde verbrandingsmotoren van de Italiaanse constructeur zullen nabootsen.

“Bij luxewagens zoals Ferrari is er sprake van emoties die aan de klant kunnen worden overgebracht”, betoogde Benedetto Vigna, topman van de Italiaanse autobouwer. “Luxewagens zijn niet vergelijkbaar met functionele voertuigen, zoals andere elektrische modellen die in het verkeer worden gebracht. “Ferrari twijfelt er niet aan de klant een unieke ervaring te kunnen aanbieden. We kunnen de technologie op een unieke manier benutten. Dat heeft Ferrari van bij de start gedaan.”

Ferrari zag tijdens het eerste kwartaal van dit jaar zijn winstmarge met 13 procent stijgen. “Dat was onder meer te danken aan de verkoop van modellen zoals de Daytona SP3 en hogere inkomsten uit gepersonaliseerde voertuigen”, geeft Ferrari aan. “In China, Hongkong en Taiwan – die ongeveer 10 procent van de totale afzet van de Italiaanse constructeur voor zijn rekening neemt –  liep de verkoop daarentegen met 20 procent terug.

Meer over dit onderwerp: