Chinese autofabrikanten stellen ambities voor Europese markt bij
Posted by managing21 on april 29th, 2025
Chinese autofabrikanten die uitbreiden naar Europa worden gedwongen hun ambities op korte termijn bij te stellen. Invoerheffingen hebben immers productlanceringen vertraagd en Chinese elektrische voertuigen minder betaalbaar gemaakt. Dat heeft analist Matthias Schmidt tegenover de Britse zakenkrant Financial Times bevestigd.
Er kon de voorbije periode een snelle opkomst worden opgemerkt van elektrische voertuigen die in China worden geproduceerd. Deze wagens konden immers met lage prijzen en geavanceerde software uitpakken. De opmars van de Chinese constructeurs heeft echter zowel in de Verenigde Staten als de Europese Unie tot protectionistische maatregelen geleid. De Europese Unie heeft vorig jaar een heffing van 45 procent opgelegd op de invoer van elektrische voertuigen uit China. De Amerikaanse markt blijft voor Chinese autofabrikanten in wezen gesloten.
De extra kosten hebben de concurrentiekracht van vele Chinese autofabrikanten verzwakt. Vele Chinese constructeurs ondervinden bovendien problemen bij de uitbreiding van hun distributienetwerken. “De moeilijkheden werden in onze oorspronkelijke planning zeker onderschat”, erkende William Li, chief executive van de Chinese autobouwer Nio. “Maar we blijven vastbesloten om onze aanwezigheid in Europa geleidelijk uit te breiden.”
Ondanks hun uitgesproken ambities blijft het marktaandeel van Chinese merken in Europa en het Verenigd Koninkrijk nog steeds bijzonder beperkt. Matthias Schmidt berekende dat Chinese constructeurs in de Europese autoverkoop tijdens de eerste twee maanden van dit jaar een aandeel van slechts 4,3 procent hadden. Onlangs waarschuwde Zhu Jiangming, chief executive van Leapmotor, dat de gecombineerde invoerrechten van 30,7 procent en 10 procent verzendkosten de concurrentiekracht van het bedrijf op de Europese markt aanzienlijk hebben beïnvloed.
Stellantis kocht vorig jaar een belang van 20 procent in Leapmotor in een historische deal, waarbij de elektrische auto’s van de Chinese startup bij de dealers van Fiat en Peugeot in Europa werden verkocht. “Maar die samenwerking heeft al een grote tegenslag geleden”, merkt de Financial Times op. “Eind maart maakte Stellantis immers bekend om de productie van het model T03 van Leapmotor in Polen stop te zetten. Een officiële reden voor die beslissing werd niet meegegeven.”
Polen was een van de lidstaten van de Europese Unie die vóór de invoerrechten stemden nadat de Europese Commissie tot de conclusie was gekomen dat elektrische auto’s die in China werd geproduceerd, onterecht door de regering van het Aziatische land werden gesubsidieerd. Leapmotor zou zich nu op een productie in Europa toespitsen. Mogelijk zou het Chinese bedrijf daarmee in het tweede of derde kwartaal van volgend jaar van start gaan. “De invoerheffingen, die de onterechte subsidies moeten compenseren, lijken de penetratie van Chinese elektrische auto’s op de Europese markt te hebben afgeremd”, geeft Schmidt daarbij aan. Merken zoals Xpeng en Byd blijken wel met nieuwe modellen het Europese continent te betreden.
Voor de introductie van de invoerheffingen hadden Chinese constructeurs in de verkoop van nieuwe elektrische wagens op de Europese markt een aandeel van 50 procent. Sinds de invoering van de belasting is dat aandeel naar 30 procent gezakt.
Uitbreidingsplannen
Nio streeft ernaar om tegen het einde van het jaar een nieuwe kleine elektrische auto onder zijn submerk Firefly in meer dan vijf Europese landen te lanceren. Het model werd eerder deze maand al in China gelanceerd, maar Nio worstelt met de uitbreiding van zijn lokale dealernetwerk in Europa en heeft onlangs een model voor directe verkoop aan consumenten wegens zwakke Europese resultaten laten varen. Li zei dat het mogelijk is om in één maand 100 showrooms in China te openen, maar “het bereiken van datzelfde tempo in Europa is een veel grotere uitdaging, met kosten die onze verwachtingen ver overtreffen”.
Desondanks zetten sommige Chinese groepen hun uitbreidingsplannen voort. Byd vertelde te verwachten verwacht dat de Europese Unie dit jaar ongeveer 20 procent van de totale uitvoer van het merk zou vertegenwoordigen, tegenover 15 procent vorig jaar. Tevens kondigde Byd aan dit jaar in Hongarije met een productie van start te zullen gaan. De groeivooruitzichten worden vooral door hybride modellen gedreven. Dit type voertuigen is immers niet aan invoerheffingen van de Europese Unie onderworpen en zal naar verwachting ongeveer de helft van de totale uitvoer van Byd vertegenwoordigen.
Ook Zeekr, dochteronderneming van Geely, relativeerde de impact van de Europese invoerheffingen op zijn concurrentievermogen. “In sommige landen worden hoge invoertarieven gehanteerd, maar dat is geen probleem, want de situatie is voor iedereen gelijk”, benadrukte Mars Chen, vice-president van Zeekr. Het Chinese bedrijf – dat inmiddels vestigingen heeft in Zweden, Nederland en Noorwegen – wil tegen het einde van het jaar naar negen Europese markten – waaronder Duitsland, Zwitserland en Denemarken – uitbreiden.
China probeert inmiddels ook de banden met de Europese Unie te herstellen. Met onderhandelingen op hoog niveau zou China een oplossing voor de Europese invoertarieven willen vinden. Ola Källenius, topman van de Duitse autobouwer Mercedes-Benz, gaf aan te verwachten dat beide partijen daarbij tot een rechtvaardige en intelligente oplossing zouden komen. “Mercedes-Benz staat open voor concurrentie op een gelijk speelveld”, benadrukte hij.
Meer over dit onderwerp:
- Donald Trump versoepelt plannen voor invoertarieven voor auto’s
- Tesla start eind dit jaar productie vrachtwagens in Nevada
- Porsche schroeft vooruitzichten dit jaar naar beneden
- Familie Toyoda overweegt investering in Toyota Industries
- Kostenbesparingen moeten winstmarges Volvo Cars helpen beschermen
- General Motors ziet kwartaalwinst met 6,6 procent inkrimpen
- Chinese groep Byd start bouw nieuwe autofabriek in Cambodja
- Nissan zet autoproductie in Chinese fabriek Wuhan stop
- Catl lanceert tien nieuwe modellen met vijf Chinese autobouwers
- Byd kondigt herschikking Europese activiteiten aan