managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Banners geven geen interactie

Posted by managing21 on juni 14th, 2007

Online adverteerders gaan ervan uit dat geïnteresseerde consumenten vooral op een bijhorende banner zullen klikken. Maar uit een studie van het onderzoeksbureau Nielsen/NetRatings blijkt dat een verkeerde veronderstelling te zijn. Vastgesteld werd immers dat het grootste deel van de consumenten bij een zoektocht naar een onderwerp uit de reissector vooral gebruik maken van zoekmachines.

“Amper 26 procent van de ondervraagden zei bij een interessante online advertentie op de bijhorende banner te zullen klikken,” aldus het magazine Admap. “Voor 57 procent was de aanwezigheid van de banner echter aanleiding om verder te zoeken op een zoekmachine. Hiervan zocht 26 procent op de naam van de adverteerder en 31 procent op een algemene zoekterm die verband houdt met de sector.”

Verder bleek het opmerken van een banner bij 29 procent van de respondenten aanleiding om de website van een reisorganisatie te bezoeken, terwijl 4 procent ging door de banner naar reiswinkel stapte voor verdere informatie. Volgens de onderzoekers worden de banners volgens de meeste internauten gezien als een soort billboards of televisie-reclame. Voor echte interactie gebruiken ze liever een zoekmachine of het advies van touroperators.