managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Cannes kijkt teveel naar televisie

Posted by managing21 on juni 18th, 2007

Het reclamefestival van Cannes moet dringend het geweer van schouder veranderen. Lee Clow, topman van het reclamebureau TBWA, zegt dat het festival van Cannes Lion International absoluut geen aandacht wil besteden aan creatief werk dat niet voor televisie, maar voor nieuwe media werd gecreëerd. Hij overwoog daarom het Communication Arts Festival op te richten, waar ook andere creaties aan bod zouden kunnen komen.

“Lee Clow heeft inmiddels zijn plannen weer opgeborgen, maar de frustraties zijn blijkbaar alleen nog maar toegenomen,” aldus het magazine Advertising Age. “Vele reclamemensen blijven zich concentreren op de traditionele televisiespots, want ze zien voorlopig niet dezelfde erkenning voor interactieve innoverende ideeën. Maar we moeten er echt werk van maken om ook dit creatieve werk in de kijker te plaatsen.”

Cannes heeft daarin volgens Clow een leidende rol te spelen, zodat ook andere festivals een model voor ogen zouden hebben om ook zelf in die richting te evolueren. Lee Clow zit met zijn visie trouwens op dezelfde golflengte als Bob Scarpelli, voorzitter van de filmjury van de Cannes Lions. Hij heeft aan de organisatoren gevraagd om de categorieën dit jaar uit te breiden tot videocommercials die gemaakt zijn voor internet en mobiele platformen.

Het voorstel van Scarpelli werd door de organisatoren echter afgewezen. “Volgens mij moet Cannes aandacht hebben voor alles wat met film te maken heeft,” stipte Scarpelli, topman van DDB Worldwide, aan tegenover Advertising Age. “Er zijn nu immers drie verschillende schermen. Er is niet alleen televisie, maar ook computer en mobiele apparatuur zijn kanalen voor videoreclame geworden. Cannes is nu gelimiteerd tot één kanaal.”