managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

KMO-sector is gevoelig aan cybercrime

Posted by managing21 on juni 19th, 2007

Veertig procent van de bedrijven uit de KMO-sector zijn ooit het slachtoffer geworden van cybercrime. Dat blijkt uit een Brits onderzoek van het overheidsproject Get Safe Online. Meer dan één derde van de slachtoffers bleken besmet te zijn met een computervirus, terwijl bijna één op de vijf betrokken bedrijven was volgens het onderzoek de voorbije twee jaar het slachtoffer geworden van phishing, spyware of hacking.

“Cybercrime wordt steeds meer gesofistikeerd en basismaatregelen zijn dan ook niet meer voldoende om zich te beveiligen,” aldus Tony Neate, directeur generaal van Get Safe Online, tegenover VNU Net. “Bedrijven moeten ook aandacht besteden aan toegangscontrole, encryptie en paswoordbeveiliging. Maar ook moet aan andere elementen gedacht worden, zoals een gepaste opleiding van het personeel.”

Uit het onderzoek bleek dat slechts één op vijf bedrijven uit de KMO-sector toegang heeft tot informatica-ondersteuning, zij het intern of van een derde partij. “Veel bedrijfsleiders zijn verplicht om zelf bezig te zijn met het actueel houden van hun beveiliging,” wordt er opgemerkt. “Nochtans is het internet bijzonder belangrijk voor de KMO-sector. Ongeveer zestig procent geeft toe dat hun bedrijf zou stilvallen indien hun informatica-systeem zou crashen.”

Bij de bedrijven die getroffen waren door cybercrime of andere informatica-problemen, gaf bijna één op vijf toe door het uitvallen van zijn infrastructuur inkomstenverlies geleden te hebben. Daarbij werd een gemiddeld bedrag van meer dan 2.000 euro als schade opgegeven. Bovendien blijken ook veel bedrijven gegevens over hun klanten bloot te stellen aan risico’s. “Dat kan leiden tot een beschadiging van het imago, het verlies van klanten en mogelijke schadeclaims,” aldus de onderzoekers.