managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juni 20th, 2007

Het Chinese olieconcern PetroChina is de tweede grootste beursgenoteerde olieproducent van de wereld geworden. PetroChina ging op de beurs in Hongkong acht procent omhoog nadat bekend gemaakt was dat de olieproducent ook in Shanghai naar de beurs gaat. De beursgang in Shanghai moet ongeveer 5,6 miljard dollar opleveren. Met de opbrengst wil PetroChina nieuwe overnames doen in het buitenland. Het bedrijf maakt met de beursgang zijn entree in één van de snelst groeiende beurzen ter wereld. De koersen in Shanghai zijn het voorbije halfjaar gemiddeld verdubbeld. Door de koersstijging werd PetroChina ongeveer 273 miljard dollar waard. Daarmee steekt het Chinese olieconcern het Brits-Nederlandse Shell voorbij, dat zelf onlangs British Petroleum van de tweede plaats verdong. Gemeten in beurswaarde blijft het Amerikaanse Exxon Mobil nog altijd het grootste olieconcern ter wereld.

Een onbekende klant heeft een Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, gekocht om het toestel te gebruiken als privéjet. Dat heeft John Leahy, de commercieel directeur van de Europese vliegtuigbouwer, bekend gemaakt op de internationale luchtvaartbeurs bij Parijs. De Airbus A380 is 73 meter lang en kan tot 840 passagiers vervoeren in zijn charteruitvoering. Het eerste lijntoestel zal in oktober in gebruik genomen worden bij Singapore Airlines. John Leahy weigerde te zeggen wanneer en waar het toestel van de privéklant geleverd zal worden. “Ik kan de identiteit van de koper niet onthullen, maar het gaat om een persoon die niet afkomstig is uit Europa of de Verenigde Staten,” voerde hij aan. “Het toestel zal ingezet worden voor het persoonlijk gebruik van de klant en zijn omgeving.” Volgens de recente prijsniveau’s van Airbus moet de koper meer dan 224 miljoen euro hebben betaald voor een standaardtoestel.

De Deens-Duitseferrymaatschappij Scandlines, tot nu toe in handen van de Deense staat en de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, is verkocht aan een internationaal consortium. Dat bestaat uit de Britse investeerdersgroep 3i (40 procent), de Duitse verzekeringsmaatschappij Allianz Capital (40 procent) en de Duitse zeevaartmaatschappij Deutsche Seereederei (20 procent). Scandlines verzorgt lijndiensten tussen Denemarken, Duitsland en Zweden. Bij de verkoop was een bedrag van 2,1 miljard dollar gemoeid. De Deense overheid wil de opbrengst van de verkoop investeren in het treinvervoer. De verkoop moet nog worden goedgekeurd door de concurrentie-autoriteit van de Europese Unie, het financieel comité van het Deense parlement, de raad van bestuur van de Deutsche Bahn en het Duitse ministerie van verkeer. Scandlines vervoerde vorig jaar zo’n 20 miljoen passagiers, 4 miljoen auto’s en 1 miljoen vrachtwagens.

De Canadese minister van visvangst Loyola Hearn heeft furieus gereageerd op het verbod op de verkoop van producten die zeehond bevatten. Dat verbod werd ingevoerd door enkele Europese landen. Ook in België zijn zeehondenproducten verboden. België volgde in januari van dit jaar daarmee het voorbeeld van Italië, dat al in 2005 een embargo had ingevoerd. Ook in Frankrijk, Duitsland en Nederland komt er waarschijnlijk een maatregel die de verkoop van zeehondproducten moet verbieden. Loyola Hearn noemt het verbod van de Europese lidstaten ongehoord. De Canadese minister dreigde met ernstige reacties. Welke acties zijn regering zal ondernemen, kon Loyola Hearn echt nog niet zeggen. “De Europese Unie heeft zelf geen verbod opgelegd,” aldus Hearn. Volgens hem kan er aangetoond worden dat de jacht op zeehonden niet onmenselijk is. Bovendien zou de jacht geen bedreiging vormen voor het overleven van de soort.

Hennes & Mauritz (H&M) heeft, dankzij de kledinglijn ontworpen in samenwerking met Madonna en goed ontvangen lentecollecties, een winststijging geboekt van 31 procent in het tweede kwartaal van dit jaar. De nettowinst bedroeg 3,47 miljard Zweedse kronen (368 miljoen euro). In dezelfde periode vorig jaar kwam de winst nog uit op 2,65 miljard kronen. H&M kende tijdens het voorbije kwartaal een belangrijke uitbreiding. De totale omzet liep op met 18 procent tot 20 miljard kronen, terwijl de omzet binnen de bestaande activiteiten met 7 procent klom. Er werden winkels geopend in nieuwe markten als Hong Kong, Shanghai, Slowakije, Griekenland en Qatar. Ook lanceerde H&M de nieuwe keten COS, met acht winkels in Groot-Brittannië, Duitsland, Belgie en Nederland. De uitbreiding van online en catalogus-verkopen in Nederland en de verkoop van schoenen heeft naar eigen zeggen de verwachtingen van H&M overtroffen.

De Nederlandse industriële groep Stork wordt mogelijk overgenomen door de investeringsmaatschappij Candover. De twee groepen voeren verkennende gesprekken over een bod. Er wordt daarbij gewag gemaakt van een overnamebedrag van 1,47 miljard euro. Volgens Stork zou Candover de strategie van de Nederlandse groep willen verder zetten en niet geneigd zijn te kiezen voor een opsplitsing. Candover heeft inmiddels inzicht in de boekhouding van Stork gekregen en kan rekenen op de steun van de raad van bestuur van Stork. Vorig jaar probeerden de hefboomfondsen Centaurus en Paulson de Nederlandse groep op te splitsen. Zij vonden dat de losse onderdelen van de Stork-groep veel meer waard waren dan het geheel. Stork moest volgens alle divisies verkopen die niet tot de luchtvaartpoot konden worden gerekend. Maar dat stuitte op fel verzet van de Stork-directie, die een opsplitsing strijdig vond met zijn strategie op korte en lange termijn.

De Britse verzekeringsgroep Aviva koopt via de Nederlandse financiële groep Delta Lloyd het investeringsbedrijf Cyrte Investments, opgericht door de Nederlandse televisiemaker John de Mol. Cyrte ging in 2000 van start als Talpa Capital, waarmee de Mol zijn persoonlijk fortuin optimaal wilde kunnen beheren. Intussen groeide Cyrte uit tot de koepel boven twee investeringsfondsen die geld kregen van John de Mol en van een aantal andere partijen, zoals het Nederlandse pensioenfonds PGGM. De Mol en de andere geldschieters blijven aan boord van Cyrte. Delta Lloyd krijgt enkel het bedrijf in handen dat toeziet op de fondsen en de belangen. Daarnaast stopt de Aviva-dochter ook 150 miljoen euro vers geld in Cyrte Fund. Delta Lloyd krijgt Cyrte Investments helemaal in handen. De Mol was grootaandeelhouder van het investeringsbedrijf, maar ziet niet langer de noodzaak van het bezitten van zijn eigen investeringsbedrijf. Cyrte is de vierde grootste aandeelhouder van Telenet.

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom wil niet dat Exxon aardgas vanuit het Sakhalin I-project uitvoert naar China. De uitvoer van acht miljard kubieke meter aardgas per jaar zou volgens Gazprom de bevoorrading in Rusland zelf in gevaar brengen. “Exxon moet het aardgas uit Sakhalin-I aan Gazprom verkopen, die het dan kan verdelen in Siberië,” aldus Alexander Ananenkov, de nummer twee bij Gazprom. De vraag in de afgelegen Siberische regio zou 15 miljard kubieke meter per jaar bedragen. Eerder blokkeerde Rusland ook al de uitbouw van Sakhalin-II door Shell, dat vanuit Sakhalin eveneens China wou bevoorraden. Shell moest dit voorjaar de meerderheid in Sakhalin II afstaan aan Gazprom. Het staatsgasbedrijf krijgt zo de totale geproduceerde hoeveelheid aardgas op Sakhalin in handen. China wordt daardoor vrijwel afgesloten van Russisch aardgas, want het weigert de hoge vraagprijs van Gazprom te betalen.

De Nederlandse autobouwer Spyker heeft voor een herfinanciering van de onderneming geld geleend van grootaandeelhouders. Daarnaast heeft het bedrijf een aantal onderdelen verpand aan Friesland Bank. Dat heeft de autoconstructeur zelf bekendgemaakt. Het bedrijf leende 10 miljoen euro van de Arabische investeerder Mubadala Development Company en 4,3 miljoen euro van Strongwind, het investeringsvehikel van de vader van Michiel Mol, de huidige baas van het Formule 1-team van Spyker. Daarmee leende Spyker dit jaar in totaal ruim 29 miljoen euro van aandeelhouders. Een deel van het geleende geld is nodig voor de ontwikkeling van sportwagens en de F1-bolide voor volgend jaar. Spyker had eerder zijn merknaam verpand aan Friesland Bank voor een lening die de autobouwer af wilde sluiten. Ook de aandelen in de onderdelen Spyker Automobielen, Spyker Squadron, Spyker Cars UK en Spyker of North America zijn nu bij de bank in onderpand gegeven.

Jenever krijgt een herkomstbenaming. Dat heeft het Europees Parlement beslist. Deze geestrijke drank moet voortaan in Vlaanderen, Nederland en bepaalde regio’s in Frankrijk en Duitsland gestookt zijn, zoniet mag hij niet als jenever worden aangeboden. Door deze Europese bescherming krijgt de producent volgens het Vlaams Europarlementslid Frieda Brepoels de kans om zijn product buiten de eigen streek te promoten, terwijl er tegelijk voor wordt gezorgd dat de consument ze herkent als een eerlijk streekproduct. Volgens Brepoels genieten de Hasseltse, Balegemse en Oost-Vlaamse jenever nu een universele bescherming. De Polen en Finnen wilden dat ook de definitie van vodka werd aangescherpt. Ze eisten dat vodka alleen op basis van aardappelen of granen gemaakt mocht worden. Zij kregen echter geen steun van het Europees Parlement. In de toekomst mag vodka ook op basis van appelen, druiven en suikerbieten gestookt blijven worden. Wel zal het etiket deze ingrediënten moeten vermelden.

Meer Nieuws