managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Amerikaanse reclame gaat achteruit

Posted by managing21 on juni 20th, 2007

Amerikaanse reclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van dit jaar met 0,3 procent gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Toen realiseerde de sector een omzet van 34,94 miljard dollar. Dat blijkt uit een rapport van TNS Media Intelligence. Het is de eerste daling sinds de reclamemarkt zich na de dotcom-crisis vanaf 2002 opnieuw begon te herstellen. Hoewel de cijfers op het einde van het kwartaal een lichte verbetering vertoonden, maakt TNS toch gewag van een significante evolutie.

TNS geeft toe dat de achteruitgang wellicht mee in de hand wordt gewerkt door het succes van de reclamecampagnes rond de Olympische Winterspelen tijdens het eerste kwartaal van vorig jaar. Daardoor werden vooral de Amerikaanse televisiezenders getroffen. Daar gingen de reclameinkomsten met 7,2 procent achteruit tot 6,05 miljard dollar. Maar dat kan volgens de onderzoekers geen volledige verklaring zijn voor de daling.

De reclameinkomsten van de Amerikaanse locale kranten daalden met 4,6 procent tot 5,39 miljard dollar, wat vooral te wijten is aan een achteruitgang van de inkomsten uit advertenties uit de autosector, telecom en kleine advertenties. Een groot gedeelte van die budgetten zou door de adverteerders afgeleid zijn naar campagnes op het internet. De omzet van de radioreclame daalde met 2,1 procent tot 2,29 miljard dollar.

De internetreclame kende tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een groei met 16,7 procent tot 2,7 miljard dollar. TNS stelt dan ook dat marketeers zich steeds meer op online reclames beginnen te richten. Tijdschriften zagen hun reclameomzet met 7,1 procent stijgen tot 5,17 miljard. Ook de Amerikaanse kabelnetwerken gingen met 6,3 procent vooruit tot 3,82 miljard dollar. De stijging werd vooral gedragen door gespecialiseerde televisiekanalen.