managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet snel belangrijkste nieuwsbron

Posted by managing21 on juni 20th, 2007

Over vijf jaar zal het internet voor nieuwsconsumenten in de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en Spanje een belangrijk informatiebron geworden zijn dan televisie. Dat blijkt uit een onderzoek van Harris Interactive. Ook in Australië zou het internet op dat ogenblik eveneens een zware bedreiging vormen voor televisie. In Groot-Brittannië en Duitsland zou de televisie over vijf jaar echter nog altijd zijn leidende positie behouden.

“Uit het onderzoek is gebleken dat veel consumenten hun nieuws ook nu al van het internet halen,” aldus het magazine Broadcast Engineering. “In Italië bezoekt 74 procent van de internetgebruikers minstens één keer per dag een nieuwssite. Ook in andere landen ligt dat cijfer boven de helft van de gebruikers. Na Italië volgen Spanje (58 procent), Verenigde Staten (56 procent) en Frankrijk (54 procent). In Duitsland en Australië wordt de bijna de grens van de 50 procent bereikt.”

Opmerkelijk is dat in Groot-Brittannië 31 procent van de internetgebruikers zelden of weinig een nieuwssite bezoekt. Daarnaast stelde 28 procent dergelijke sites slechts één keer in de week te bezoeken. Groot-Brittannië is samen met Duitsland op dit ogenblik ook het enige land waar het internet op dit ogenblik niet de tweede belangrijkste nieuwsbron is. In die twee landen moet het medium naast televisie ook nog de radio laten voorgaan.