managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juni 21st, 2007

Nederland krijgt er de komende vijf jaar zo veel energiecentrales bij, dat stroom kan worden geëxporteerd. Dat heeft de Nederlandse netbeheerder TenneT bekend gemaakt. Nu is Nederland nog vooral een importland van energie. TenneT heeft in het afgelopen halfjaar aansluitovereenkomsten gesloten met zes energieproducenten. Ook heeft de beheerder van het hoogspanningsnet afspraken gemaakt over de bouw van zeven nieuwe centrales. Daardoor zal de stroomproductie in Nederland de komende vijf jaar naar verwachting met 35 procent stijgen, meldt TenneT. Tot voor kort was Nederland nog vooral afhankelijk van de import van stroom. Sinds ruim een jaar is er volgens TenneT vanuit het buitenland grote belangstelling voor stroomproductie uit Nederland. Vooral zeelocaties als Borssele, de Maasvlakte en de Eemshaven zijn in trek als locatie voor energiecentrales. Daar is veel koelwater en brandstoffen zijn er goed aan te voeren.

De Brilliance BS6, de eerste Chinese wagen die verkrijgbaar is op de Belgische markt, komt erg slecht uit de crashtests. De wagen behaalde 1,5 sterren op 5 bij een test van de Duitse autoclub ADAC. De wagen wordt door autoverdeler Cardoen geïmporteerd en is het eerste Chinese model dat verkrijgbaar is in België. De grote berline kost niet meer dan 17.500 euro, maar dat blijkt gevolgen te hebben voor de veiligheid. Bij de crashtest van ADAC kreeg de Brilliance een score van 4 op 16 bij de frontale botsing. Zowel de stuurkolom, het dashboard als het linkerwiel worden ver in de cabine gedrukt, met een groot risico voor de inzittenden tot gevolg. De airbag is slecht gesynchroniseerd, wat de kans groot maakt dat de bestuurder er met zijn hoofd langs vliegt. “Als deze wagen volgens de officiële weg zou worden ingevoerd, zou hij nooit de toelating krijgen om te worden verkocht in België,” zegt Danny Smagghe van Touring.

De Amerikaanse president George Bush stelde opnieuw zijn veto tegen een wet die een afzwakking voorzag van de beperkingen op stamcelonderzoek met menselijke embryo’s dat door de regering gefinancierd wordt. De democraten hadden van de wetgeving rond stamcelonderzoek een topprioriteit gemaakt toen ze in januari de controle over het Huis van Afgevaardigden en de Senaat verwierven. Ze waren er snel bij om kritiek te geven op de beslissing van Bush. “Dit is opnieuw een voorbeeld van hoe de president ideologie laat voorgaan op wetenschap en politiek op de noden van onze gezinnen,” verklaarde presidentskandidate Hillary Clinton. “Dit toont nog maar eens aan dat hij elk contact met de realiteit en met zijn partij verloren heeft.” Het Witte Huis ontkende dat dit een poging is om de wetenschap aan banden te leggen. Het is volgens Bush een poging om het geweten van de mensen te respecteren.

Het Europees Parlement heeft een akkoord bereikt over het zogenaamde derde spoorpakket. De vrijmaking tegen 2010 van het internationaal reizigersverkeer is daar een aspect van. Het zal van dan af ook mogelijk zijn voor een spoorwegmaatschappij die een internationale trein inlegt om nationale tickets te verkopen. Een spoorwegmaatschappij die spoort tussen Amsterdam en Parijs zal bijvoorbeeld ook kaartjes Antwerpen-Brussel mogen verkopen. Het is de lidstaten wel toegelaten om die internationale speler – die er zo de lucratiefste stukjes spoor kan uitpikken – een heffing te laten betalen, zodat ook de minder interessante lijnen bediend kunnen blijven.Daarnaast is er ook een akkoord over basisrechten voor alle treinreizigers. Reizigers die een langeafstandsreis maken – te definiëren door de lidstaten zelf – krijgen een aantal bijkomende rechten, zoals de terugbetaling van een kwart van het ticket bij een uur vertraging en de helft bij twee uur vertraging.

De Europese vliegtuigconstructeur Airbus heeft op de luchtvaartshow in Parijs tijdens de eerste drie dagen al 358 bestellingen en 190 intentieverklaringen opgetekend. Dat is goed voor een bedrag van 75 miljard dollar. De meest recente bestellingen kwamen van Aeroflot, Kingfischer en Ethiad Airways. Ook Boeing kon nieuwe kopers overtuigen, maar de Amerikanen blijven iets discreter op Le Bourget. Een bestelling van zestien Boeing-toestellen is bij Air France-KLM de eerste sinds de fusie tussen de Franse en Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Met de order is een bedrag van 2,7 miljard dollar gemoeid. Kingfisher heeft interesse voor dertig langeafstandsvliegtuigen (A350 en A330) en twintig A320’s, goed voor 7miljard dollar. Kingfisher bestelde eerder al enkele superjumbo’s A380. India is een belangrijke groeimarkt voor de luchtvaartsector. Het Canadese Bombardier heeft interesse om met Airbus samen te werken aan de ontwikkeling van de A350.

De Duitse staalgroep ThyssenKrupp gaat in Brazilië een staalfabriek bouwen. Dat kost de groep 4 miljard dollar (2,9 miljard euro). De fabriek met een capaciteit van 5 miljoen ton vlakstaal wordt gebouwd in Santa Cruz in de staat Rio de Janeiro. Voor het project werd een aparte vennootschap opgericht, ThyssenKrupp CSA Companhia Siderirgica. ThyssenKrupp werkt samen met het Braziliaanse mijnbedrijf Companhia Vale do Rio Doce. In die joint venture krijgen de Brazilianen 10 procent en ThyssenKrupp de overige 90 procent van het kapitaal. De bouw van de nieuwe fabriek moet al in 2009 beginnen. Er komt ook een nieuwe haven voor de invoer van steenkool en de uitvoer van staal.

Het Amerikaanse Intelsat, de grootste uitbater van commerciële satellieten ter wereld, wordt voor 76 procent eigendom van de Britse durfkapitaalverschaffer BC Partners. De resterende aandelen blijven bij de bestaande aandeelhouders: vier andere durfkapitalisten en het management. De vier kochten Intelsat vier jaar geleden voor 515 miljoen dollar en strijken nu 5 miljard op. Intelsat kocht intussen zijn sectorgenoot PanAmSat voor 3,2 miljard. De satellietgroep, die diensten levert aan het Amerikaanse leger, is een concurrent van het Luxemburgse SES waarin nogal wat Belgische aandeelhouders zitten. Liberty Media, een zusterbedrijf van Telenet-aandeelhouder Liberty Global, had eveneens interesse in Intelsat.

De Amerikaanse autobouwer Ford praat met de Slowaakse overheid over de bouw van een productievestiging in Slowakije. De fabriek zou moeten verrijzen vlak bij Kechnec, de stad waar het autoconcern samen met het Duitse Getrag een fabriek voor versnellingsbakken bouwt. De plannen van Ford zijn een zoveelste signaal dat Slowakije zich in snel tempo aan het opwerken is tot het Europese autoland bij uitstek. De Franse groep PSA Peugeot Citroën, het Zuid-Koreaanse Hyundai en het Duitse Volkswagen openden eerder al fabrieken in Slowakije. Daardoor haalde Slowakije België al in als grootste Europese autobouwer per aantal inwoners. Vooral de lage lonen en de nabijheid van de West-Europese automarkt lokken de constructeurs naar Slowakije. Voorlopig is Ford verder vrij zwak vertegenwoordigd in de snelgroeiende Midden- en Oost-Europese markten.

De beurs van Londen, London Stock Exchange, en Borsa Italiana, de beheerder van de Italiaanse beurs, voeren gesprekken over een mogelijke fusie. De twee beurzen bekijken of een fusie-overeenkomst kan worden bereikt, luidt het in een mededeling. Een fusie kan de Londense beurs uit zijn isolement halen. Het zei de voorbije twee en een half jaar neen tegen vijf toenaderingspogingen, onder meer van haar grootste aandeelhouder, de Amerikaanse elektronische beurs Nasdaq. Met 30 pct kan Nasdaq de toenadering tot de Italianen trouwens tegenhouden. De beurs van Londen is de op een na grootste financiële handelsplaats van Europa wat betreft kapitalisatie. Met 2.997 miljard euro komt hij na Euronext (3.129 miljard euro), die gefusioneerd is met de New York Stock Exchange. De Milanese beurs had eind mei een kapitalisatie van 836,8 miljard euro en werd eerder al benaderd door Euronext en Deutsche Börse.

Het Amerikaanse Home Depot, de grootste doe-het-zelf-keten ter wereld, verkoopt zijn groothandelsactiviteit HD Supply aan drie investeringsmaatschappijen. Die betalen 10,3 miljard dollar voor de activiteit. Home Depot maakte tegelijk nog bekend dat ze voor 22,5 miljard dollar eigen aandelen gaat inkopen. Kopers van de leverancier van bouwmaterialen aan bedrijven zijn Bain Capital Partners, Carlyle Group en Clayton, Dubilier & Rice. HD Supply heeft een omzet van meer dan 12 miljard dollar en stelt ongeveer 26.000 mensen tewerk, verspreid over duizend vestigingen. Home Depot wil zich volgens topman Frank Blake concentreren op de detailhandel. De aandeelhouders worden beloond met een omvangrijk inkoopprogramma. Home Depot was de laatste tijd minder geliefd bij investeerders: er was de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt, toenemende concurrentie van Lowe en de kritiek op de exuberante verloning van voormalig topman Nardelli.

Meer Nieuws