managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Televisiereclame mikt op verkeerde doelgroep

Posted by managing21 on juni 21st, 2007

Advertenties op televisie richten zich op een doelgroep die relatief weinig televisi kijkt en gaan voorbij aan de echte veelkijkers. Dat zegt Ellen van Bodegraven, hoofd radio-televisie bij het Nederlands adviesbureau Kobalt. Op die manier gaat er volgens haar een groot gedeelte van de reclameinspanningen teloor en gooien adverteerders ook nutteloos geld weg. Een aantal adverteerders probeert het nu wel over een andere boeg te gooien.

“Bij mensen boven de 65 jaar staat de televisie gemiddeld twintig uur per week aan, maar bij dertigers slechts een kwart van die tijd,” aldus Ellen van Bodegraven tegenover Het Financieele Dagblad. “Het is heel vreemd, maar vanaf 35 jaar is men voor adverteerders blijkbaar al te oud. Nochtans ligt het kapitaal bij de 65-plussers. Maar op de één of andere manier dringt dat tot de adverteerder nog steeds niet door.”

In de twaalf jaar dat van Bodegraven in de sector actief is, heeft ze het naar eigen zeggen nog maar een paar keer meegemaakt dat ouderen als gerichte doelgroep worden gezien. “De andere adverteerders proberen zelfs naarstig de oudere groep te ontwijken,” stipt ze aan. Unilever, dat massal investeert in televisiereclame, zegt het verschijnsel te herkennen. “We hebben ons inderdaad gericht op de leeftijdsgroep van 20 tot 34 jaar,” aldus een woordvoerder van het concern. “Maar sinds enkele jaren verbreden we onze focus.”