managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Mitsubishi wil groter aandeel in ethanolmarkt

Posted by managing21 on juni 21st, 2007

De Japanse autoconstructeur Mitsubishi lanceert volgende maand een hybride versie van zijn Pajero-jeep op de Braziliaanse markt. Daarmee wil Mitsubishi inspelen op de populaire Braziliaanse ethanol-markt. Ook zijn Japanse concurrenten Toyota en Honda zijn met hybride exemplaren op de Braziliaanse markt, maar Mitsubishi hoopt met de lancering van de Pajero een groter deel van de ethanol-koek naar zich toe te kunnen halen.

De Braziliaanse automarkt bestaat voor tachtig procent uit hybride wagens. Dat heeft vooral te maken met de grote beschikbaarheid van suikerriet, dat tot biobrandstof verwerkt kan worden. Mitsubishi denkt er ook aan om vanaf de lente volgend jaar ook in de Verenigde Staten een hybride model op de markt te brengen. Dat zou kunnen rijden op diesel en biobrandstof op basis van graan.

In eigen land heeft Mitsubishi een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Kirin Brewery, de tweede grootste Japanse brouwer, voor de bouw van een ethanolfabriek in Shimizu, een stad op Hokkaido. Mitsubishi gaat naar eigen zeggen voluit voor ethanol. Voordien voerde het Japanse concern ethanol in en in maart van dit jaar nam het bedrijf een aandeel van tien procent in een Braziliaans ethanolbedrijf.

De fabriek in Shimizu zou een productie van 150.000 hectoliter per jaar moeten halen, afkomstig van overschotten aan suikerbieten en afgekeurde tarwe.