managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Airbnb verwacht tragere groei tijdens tweede jaarhelft

Posted by managing21 on augustus 8th, 2025

Het Amerikaanse bedrijf Airbnb, verhuurder van vakantiewoningen, houdt voor de rest van het jaar rekening met een vertragende groei. Er moet immers vergeleken worden met de sterke cijfers die tijdens dezelfde periode vorig jaar werden konden worden opgetekend. Toen slaagden sterke boekingen in Azië en Latijns-Amerika er immers in om de winst gevoelig op te drijven. Dat heeft het bedrijf bij de voorstelling van zijn kwartaalcijfers gezegd.

Airbnb kon tijdens het tweede kwartaal van dit jaar van een herstel in de Amerikaanse reismarkt profiteren, na een trage start in april. Die dip was vergelijkbaar met die van andere reisbedrijven zoals United Airlines en Wyndham Hotels. De sector blijft voorzichtig optimistisch, ondanks economische onzekerheden rond de handelspolitiek van de Amerikaanse president Donald Trump en aanhoudende inflatie. In Noord-Amerika trok de reislust elke maand verder aan, vooral door binnenlands toerisme. Canadese reizigers boekten daarbij opvallend vaker vakanties binnen eigen land of buiten Noord-Amerika, in plaats van naar de Verenigde Staten.

Het aantal geboekte nachten kende tijdens het tweede kwartaal van dit jaar, mede dankzij een stijgende binnenlandse reishonger in de Verenigde Staten, volgens Airbne een aanzienlijke groei. “Hoewel het kwartaal van start ging met een wereldwijde economische onzekerheid, nam de reislust toe,” benadrukte Brian Chesky, chief executive van het bedrijf.  Toch verwacht Airbnb dat de groei van het aantal geboekte nachten tijdens het vierde kwartaal van dit jaar zal afvlakken in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Airbnb boekte tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 3,1 miljard dollar. Dat betekende een groei met 13 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De stijging is volgens het bedrijf te danken aan een groter aantal geboekte nachten, een lichte toename van het gemiddelde nachttarief en de timing van Pasen. Het aantal geboekte overnachtingen en diensten nam in het tweede kwartaal met 7 procent toe. De bruto boekingswaarde steeg met 11 procent tot 23,5 miljard dollar. De winst liep van 555 miljoen dollar naar 642 miljoen dollar op.

Nieuwe diensten

Voor het derde kwartaal verwacht Airbnb een omzet tussen de 4,02 miljard dollar en 4,10 miljard dollar. Het aantal geboekte nachten en diensten zal volgens het bedrijf stabiel blijven ten opzichte van het tweede kwartaal, gezien de sterke vergelijkingsbasis van vorig jaar.

Om een verdere groei te realiseren, richt Airbnb zich op een uitbreiding naar reiservaringen, terwijl op zijn platform ook extra diensten voor woningen worden aangeboden. Het bedrijf waarschuwde daarbij wel dat deze initiatieven op korte termijn de marge. Airbnb investeert dit jaar ongeveer 200 miljoen dollar in deze nieuwe activiteiten. “Op korte termijn zal dat aanbod geen significante omzet genereren”, stipte Ellie Mertz, financieel directeur van Airbnb, aan. “Er wordt hierbij met een visie op lange termijn gewerkt.”

Ook Ralph Schackart, analist bij het bureau William Blair, gaf aan dat deze nieuwe diensten op lange termijn nieuwe groeimogelijkheden voor Airbnb kunnen bieden. Bernie McTernan, analist bij het bureau Needham, gaf echter aan van mening te zijn dat de tijd voorbij is dat Airbnb in zijn kernactiviteiten structureel sneller groeide dan de bredere reisindustrie. “Daarom zijn de nieuwe diensten en ervaringen des te belangrijker”, gaf hij aan. Toch is het volgens McTernan nog onduidelijk in hoeverre deze nieuwe initiatieven zullen bijdragen aan de langetermijngroei.

Brian Chesky toonde zich echter optimistisch over de eerste stappen die daarbij zijn gezet. Sinds mei hebben volgens hem ruim 60.000 mensen zich aangemeld om op het platform een dienst of ervaring aan te bieden. “We zijn erg enthousiast over de reacties op de nieuwe activiteiten”, zei hij. “Het is nog vroeg om al een duidelijk oordeel te vellen, maar wij geloven dat diensten en ervaringen binnen Airbnb tot belangrijke bedrijfsonderdelen kunnen uitgroeien.”