managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Mediagebruik met verdeelde aandacht

Posted by managing21 on juni 22nd, 2007

Wereldwijd is 55 procent van de mensen volledig geconcentreerd als ze internetten en 38 procent als ze televisiekijken. Dat blijkt uit een internationale studie van het onderzoeksbureau Mediaedge:cia naar de gevolgen van gedeelde aandacht voor commerciële communicatie. Multitaskers maken volgens de onderzoekers vaak gebruik van pull-media, waarbij de gebruiker zelf aangeeft welke acties hij wil ondernemen.

Volgens de onderzoekers kan de aandacht van de mediagebruiker in vijf categorieën verdeeld worden. Naast gebruikers met volledige aandacht voor één medium, zijn er ook diffuse aandacht, actieve open aandacht, passieve open aandacht en multitasking. “Meestal blijkt de consument zijn aandacht over verschillende activiteiten te verspreiden,” voeren de onderzoekers aan.

Zo blijkt 25 procent van de consumenten bij het kijken naar hun favoriete televisie-programma ook mobiel te bellen, terwijl 20 procent e-mails leest en verstuurt of aan het chatten is. “Ongeveer twee derde van de tijd zou daarbij gericht zijn op de televisie, terwijl tijdens het resterende gedeelte ook andere activiteiten worden uitgevoerd,” schrijft het magazine Adformatie.

Verder stellen de onderzoekers dat multitaskers vooral gebruik maken van pull-media. Zo heeft 44 procent van de multitaskers op de achtergrond de radio aan. Vier op tien multitaskers gebruiken het internet.