managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Online shoppers kennen rechten niet

Posted by managing21 on juni 22nd, 2007

De meeste online shoppers zijn niet op de hoogte van hun rechten, terwijl ook veel online verkopers niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de internetwetgeving. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse Office of Fair Trading. Bovendien bleek dat online shoppers heel wat geld zouden kunnen besparen door efficiënter te zoeken. Ook worden ze vaak geconfronteerd met onverwachte kosten.

Volgens de onderzoekers bleek 56 procent van de Britse online shoppers niet te weten dat ze een bestelling binnen de zeven dagen konden herroepen. Ook wist 29 procent ook niet waar men terecht kon voor meer informatie over hun online rechten. Verder bleek dat Britse online shoppers tot 240 miljoen Britse ponden zouden kunnen besparen door efficiënter te zoeken. Bovendien zouden ze tot 100 miljoen ponden aan onverwachte, bijkomende kosten betalen.

Verder brachten de onderzoekers aan het licht dat twee op drie Britse online handelaars nooit advies heeft ingewonnen over de internetwetgeving. Eén op de vijf onderzochte websites bleek geen e-mailadres te vermelden, wat volgens de Britse internetwetgeving een vereiste is om commerciële online activiteiten te ontplooien. Eén op de vijf online verkopers bleken van mening dat de klant geen recht heeft om een bestelling af te zeggen.

De Britse online shoppingmarkt haalt een jaaromzet van 21,4 miljard Britse ponden, met minstens 20 miljoen klanten. Nagenoeg één op drie besteedde daarbij meer dan 1.000 pond per jaar.