managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Tabaksreclame dooft uit

Posted by managing21 on juni 26th, 2007

In de Verenigde Staten is er in de media voor de eerste keer in de geschiedenis geen reclame verschenen voor een tabaksbedrijf. Daarmee is een einde gekomen aan een tijdperk dat een eeuw lang grote merken heeft gecreëerd en is volgens het magazine Advertising Age definitief afscheid genomen van de Marlboro Man. Maar dat betekent niet dat de sector geen pogingen meer doet om het roken te promoten.

In 2005 werd aan sigarettenreclame in de media nog een bedrag van 56 miljoen dollar besteed. Dat betekende een achteruitgang met 94 procent tegenover het topjaar 1985, toen in totaal 932 miljoen dollar werd uitgegeven. De tabaksbedrijven Philip Morris en RJR Nabisco waren dat jaar respectievelijk de tweede en derde grootste adverteerders op de Amerikaanse markt en de grootste adverteerders in kranten, magazines en buitenreclame.

In 1970, toen in de Verenigde Staten voor het laatst sigarettenreclame op televisie was toegelaten, vormde de mediareclame nog 82 procent van alle promotionele bestedingen van de sector. Vorig jaar vormde tabaksreclame nog amper 0,1 procent van de totale Amerikaanse mediareclame. Bovendien blijkt het volgens een aantal getuigen nog moeilijk om iemand aan te zetten om een tabakscampagne uit te werken. “Dat wordt een soort stigma,” luidt het.

Het wegvallen van de mediareclame betekent echter niet dat de tabaksindustrie de publiciteit heeft afgeschreven. Aan promoties en andere campagnes – zoals reclameborden in winkels – werd in 2005 in totaal 13,1 miljard dollar betaald. “Bovendien zijn er voor de tabaksbedrijven nog altijd mogelijkheden op de buitenlandse markt, die nog altijd groeit,” aldus nog Advertising Age.