managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Markt tweedehandsauto’s steeds meer online

Posted by managing21 on juni 2nd, 2006

In de Verenigde Staten richten kopers van tweedehandsauto’s zich steeds meer op het internet dan op kranten of tijdschriften. Dat blijkt uit een nieuwe studie van J.D. Power & Associates. Op vijf jaar tijd zou het aandeel van kranten en magazines op deze markt zijn gehalveerd. Vooral het jonger publiek steunt vooral op het internet bij de aankoop van een tweedehandsauto. De onderzoekers stellen dan ook dat het belang van het medium voor de sector in de toekomst alleen nog maar zal toenemen.

In 2002 vertegenwoordigden de kranten en magazines in de Verenigde Staten veertien procent van de verkoop van tweedehandsauto’s. Dat is volgens J.D. Power (JDP) nu teruggevallen tot zeven procent. Het aandeel van het internet steeg tijdens diezelfde periode van acht naar zestien procent. “De gedrukte media blijven een belangrijke pijler van de marketing, maar hun rol in de annoncemarkt is duidelijk aan het teruglopen,” benadrukte JDP-analist Min Cho.

De dominantie van het internet zal volgens Min Cho trouwens nog toenemen naarmate de jongere generatie een groter gedeelte van de kopersmarkt voor zich zal opeisen. “Kopers onder de 35 jaar zijn vier keer meer geneigd om hun tweedehandswagen te kopen langs het internet dan langs de gedrukte media,” aldus de JDP-analist. “Men moet ook goed in gedachten houden dat tachtig procent van de kopers van tweedehandsauto’s nu toegang hebben tot het internet en die groei wordt grotendeels gedragen door zestig-plussers.”

“Eens shoppers online zijn, komen ze tot de vaststelling dat gespecialiseerde websites een betere en uitgebreidere informatie aanbieden over tweedehandswagens,” merkt het rapport nog op. “Betere zoektechnologieën geven de websites de mogelijkheid om een duidelijker zicht te hebben op de wensen van de kandidaat-kopers en dus ook vlugger een geschikt product te kunnen aanbieden.” Vooral onafhankelijke websites zijn bijzonder populair bij de kopers van tweedehandswagens.

Maar ook de websites van dealers trekken veel geïnteresseerden aan. “Die websites worden meer bezocht door kopers van tweedehandsauto’s dan door geïnteresseerden in nieuwe wagens,” stippen de onderzoekers nog aan. “De constructeurs en dealers doen echter niet voldoende om het publiek van tweedehandsauto’s te bedienen. Nochtans zouden zij hier een nieuw publiek kunnen vinden, door aan te tonen waarom de aankoop van een nieuw model beter is dan een tweedehands exemplaar.”