managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Weinig waardering voor gratis kranten

Posted by managing21 on juli 11th, 2007

Betaalde landelijke kranten worden meer gewaardeerd dan gratis kranten. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Newcom Research & Consultancy. De betaalde uitgaven krijgen immers gemiddelde waardering van 79 procent. Dat is 10 procent meer dan Metro, de bekendste gratis krant van Nederland. De Pers, een andere gratis krant, komt aan een waardering van 70 procent. Het recente Dag kreeg een score van 59 procent.

Gratis kranten worden door 48 procent van de ondervraagden niet beschouwd als een volwaardige vervanger van betaalde kranten. Bovendien zegt 45 procent van de ondervraagden de gratis krant niet te zullen missen wanneer die van de markt zouden verdwijnen. Wel merkt 58 procent op het fijn te vinden als op meer plaatsen gratis kranten verkrijgbaar zouden zijn.

Metro is in Nederland de bekendste gratis krant, want 96 procent van de respondenten zegt de krant te kennen. Spits haalt een bekendheid van 95 procent, terwijl De Pers bij 53 procent van de ondervraagden is bekend. Dag bereikt een bekendheid van bijna 33 procent. Metro is ook de meest gelezen gratis krant van Nederland. Ruim 70 procent zegt Metro het voorbije jaar te hebben gelezen.