managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Exploitatie komt voor exploratie

Posted by managing21 on juli 11th, 2007

Sterke ondernemingen innoveren niet om te groeien, maar groeien daarentegen door in te spelen op bestaande innovaties. Dat zegt Christian Stadler, docent management aan de universiteit van Innsbruck. Exploitatie moet volgens hem immers voor exploratie komen. Dat vormt volgens hem één van de vier principes die bedrijven moeten volgen om duurzaam succesvol te zijn.

Succesvolle ondernemingen beseffen volgens Stadler daarnaast ook het belang van de diversificatie van de portfolio’s. “De onderzoeker stelt dat vele ondernemingen het gevaar van irrationele conglomeratievorming onderkennen, maar hij voegt er aan toe dat succesvolle bedrijven door hun uiteenlopende palet van leveranciers en een brede klantbasis bijzonder veerkrachtig zijn,” aldus het magazine Harvard Business Review.

Verder stipt Stadler aan dat bedrijven in hun corporate storytelling veelvuldig gewag maken van hun succesverhalen, maar hij merkt op dat succesvolle ondernemingen ook hun mislukkingen in gedachten houden. “Daardoor vermijden ze dat deze misstappen herhaald worden,” stipt hij aan. “Tenslotte zijn excellente ondernemingen conservatief met betrekking tot verandering, die zelden radicaal zijn, maar altijd wel goed voorbereid.”