managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Democraten beheersen online verkiezingen

Posted by managing21 on juli 12th, 2007

De website van de democrat Barack Obama heeft van alle Amerikaanse presidentskandidaten het grootste aantal bezoekers gekregen. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen/NetRatings. De republikeinse kandidaat Mitt Romney plaatste in totaal 4.549 spots op locale televisiestations. Dat is meer dan alle andere kandidaten samen. Eind vorige maand is ook Obama begonnen met televisiespots.

De Amerikaanse democraten domineren volgens Nielsen/NetRatings duidelijk de nieuwe media. Van alle online aandacht voor de presidentsverkiezingen gaat immers 64,3 procent naar de democratische zijde. Daarbij gaat Barack Obama, die geen online reclamespots heeft uitgebracht, gaat daarbij Hillary Clinton met grote voorsprong vooraf. Bij de republikeinen gaat de meeste online aandacht naar John McCain, gevolgd door Rudolph Giuliani.

John McCain deed wel de grootste investering in online reclame, gevolgd door zijn partijgenoot Mitt Romney en de democrate Hillary Clinton. Nochtans komt McCain op het gebied van online aandacht slechts op een vierde plaats. Met bijna vier miljoen pageviews van bijna 650.000 unieke bezoekers in april eiste Barack Obama met grote afstand de eerste plaats voor zichzelf op.

De eerste televisiereclame kwam voor rekening van de republikein Duncan Hunter, die met zijn campagne 625 dagen voor de verkiezingen begon. Bij de presidentsverkiezingen in 2000 begon George W. Bush echter 821 dagen – meer dan twee jaar – voor de verkiezingsdag. Verder stellen de onderzoekers dat de republikein Rudolph Giuliani bij de traditionele media vooral voor radio lijkt te kiezen.