managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 13th, 2007

De wereldkoopvaardijvloot stoot jaarlijks twee keer meer koolstofdioxide (CO2) uit dan de burgerluchtvaart. Dat blijkt uit een studie die voorgesteld werd op een bijeenkomst van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), een onderdeel van de Verenigde Naties. De organisatie onderzoekt hoe de pollutie door de scheepvaart kan teruggedrongen worden. Want de wereldwijde vloot van ongeveer 97.000 schepen produceren jaarlijks 1,2 miljard ton koolstofdioxide. Dat is dubbel zoveel als de uitstoot van de ongeveer 17.000 vliegtuigen die op dit ogenblik in gebruik zijn. De Europese Commissie houdt in haar emissierechtenbeleid wel rekening met de vervuiling door de industrie en binnenkort ook door de luchtvaart, maar niet van de scheepvaart. De genoemde cijfers zijn absolute bedragen en houden geen rekening met de vervoerde tonnages.

Ongeveer vijftig Duitse bedrijven worden verdacht van illegale leveringen gedaan te hebben aan Iran. Dat heeft het parket van het Duitse Potsdam bekend gemaakt. De betrokken bedrijven zouden materiaal hebben geleverd voor de bouw van de nucleaire centrale van Busher. De leveringen werden uitgevoerd via Rusland, maar een groot aantal van de betrokken bedrijven moeten volgens de openbare aanklager geweten hebben dat Iran de uiteindelijke eindbestemming was. De onderzoekers vermoeden dat de leveringen opliepen tot een bedrag van 150 miljoen euro. De internationale gemeenschap vreest dat het Iraanse nucleaire programma een dekmantel is voor de ontwikkeling van kernwapens. De Verenigde Staten namen daarom zopas ook sancties tegen vijf Iraanse energie- en industriegroepen. Zij mogen niet langer zakendoen met Amerikaanse bedrijven.

Van alle bedrijven ter wereld haalt de Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart de grootste omzet. Met een zakencijfer van 351 miljard dollar gaat Wal-Mart een trio petroleumreuzen vooraf . Het Amerikaanse Exxon Mobil was vorig jaar nog de primus, maar kan zich troosten met de wetenschap dat geen enkel ander bedrijf een hogere winst haalt. Exxon verdiende vorig jaar 39,5 miljard dollar. Dat is meer dan Royal Dutch, British Petroleum, Citigroup, Bank of America, General Electric en de Russische gasreus Gazprom, die meer dan 20 miljard dollar winst boekte. De top tien inzake omzet wordt bezet door liefst zes oliemaatschappijen en drie automobielproducenten (General Motors, Toyota en DaimlerChrysler). Ford Motor is twaalfde inzake omzet, maar prijkt als eerste in de lijst van grootste jaarverliezen, met een negatief resultaat van 12,6 miljard dollar.

Het Duitse autoconcern BMW sluit niet uit dat het op overnamepad gaat. Dat heeft financieel directeur Stefan Krause bevestigd. Hij wilde echter geen uitsluitsel geven of zijn groep in de race is om Land Rover, Volvo of Jaguar over te nemen van Ford. Die Amerikaanse autoproducent zette die drie merken onlangs in de etalage. Volgens analisten zou BMW vooral geïnteresseerd zijn in Volvo, maar dat is volgens Krause pure speculatie. In de jaren negentig kocht BMW het noodlijdende Britse Rover, maar het slaagde er niet in het concern van de ondergang te redden. Alleen het submerk Mini kon gered worden en is inmiddels zeer winstgevend. De Duitse constructeur heeft volgens Krause van het Rover-project echter een aantal dingen geleerd. Verder wil BMW zich in de toekomst onder meer richten op de ontwikkeling van minder vervuilende motoren centraal staan.

De megadeal in de farmasector tussen het Amerikaanse conglomeraat General Electric en het farmabedrijf Abbott Laboratories gaat uiteindelijk niet door. GE Healthcare had maanden geleden een akkoord gesloten met Abbott om twee belangrijke activa van de groep over te nemen voor 8 miljard dollar. Het ging om activiteiten in de sector van de in-vitrodiagnostica. De twee bedrijven hebben maanden aan de deal gewerkt en alles was bijna zo goed als rond. Maar de twee giganten raakten het uiteindelijk niet eens over de detailvoorwaarden. De activiteiten die Abbott wou afstaan, vertoonden een geringere groei dan de rest van de bedrijfsactiva. Ze waren goed voor een omzet van ongeveer 2,5 miljard dollar. De farmadivisie GE Healthcare is jaarlijks goed voor een omzet van 17 miljard dollar. Abbott is één van de marktleiders op het gebied van diagnostica.

De investeringsmaatschappij Fimalac heeft 245 miljoen euro geboden voor de Franse zakenkrant Les Echos. Dat is 5 miljoen euro meer dan de holding LVHM van zakenman Bernard Arnault. Fimalac is de investeringsmaatschappij van de Franse zakenman Marc Ladreit de Lacharrière. Het bedrijf heeft een brede waaier dochterbedrijven. Volgens een woordvoerder van Fimalac heeft de personeelsvertegenwoordiging van Les Echos het investeringsconcern benaderd om in te gaan tegen het bod van Arnault. Het personeel verzet zich immers uit alle macht tegen de verkoop van de krant, op dit ogenblik in handen van Pearson, aan LVMH. Ladreit de Lacharrière heeft al benadrukt dat hij de onafhankelijkheid van de redactie wil garanderen. Zo zal een nieuwe hoofdredacteur alleen kunnen worden benoemd als 55 procent van de redacteuren daarmee instemt.

Airbus heeft zijn laatste A300, waarmee de Europese vliegtuigconstructeur zijn geschiedenis begon, afgeleverd. Het toestel werd voor het eerst gebruikt in de jaren zeventig. Uiteindelijk werden er 821 exemplaren van gemaakt. “Het avontuur Airbus zou niet zijn gestart zonder dit vliegtuig,” aldus de constructeur. “Het is het eerste model, de eerste tweemotorige jumbo die ook nog zeer zuinig was. In die tijd bestonden zulke vliegtuigen nog niet.” Het laatste exemplaar is een cargomodel voor FedEx. Het vliegtuig wordt niet langer gemaakt omdat het concern naar eigen zeggen intussen meer performante producten heeft. De A300 werd gelanceerd in 1969 en werd voor het eerst in gebruik genomen in 1974. Vier jaar later kwam de A310 op de markt, met een cockpit voor twee piloten, waarmee Airbus zijn reputatie vestigde. Tot dan beheersten de Amerikanen de vliegtuigmarkt.

In de Duitse steden Varel, Nordenham en Laupheim hebben bijna zesduizend werknemers van vliegtuigbouwer Airbus gemanifesteerd voor het behoud van hun fabrieken. De directie van Airbus wil die fabrieken van de hand doen in het kader van een grootscheeps herstructureringsplan. De manifestaties komen een dag nadat vakbonden en directie samen aan tafel gingen zitten. Voor het eerst werd tijdens die vergadering het voorstel om een strategische partner te zoeken voor de fabrieken niet categoriek afgewezen. Airbus, dat immense vertragingen heeft opgelopen bij de productie van de A380, kondigde in maart het herstructureringsplan aan. Dat voorziet dat in heel Europa tienduizend banen geschrapt zullen worden. Volgens het plan moeten de fabrieken van Varel en Laupheim verkocht worden, die van Nordenham zou door enkele privé-investeerders overgenomen worden.

KLM gaat investeren in duurzame energieprojecten om zo de uitstoot van het broeikasgas koolstofdioxide te compenseren die wordt veroorzaakt door het toenemende aantal vliegreizen. Vanaf 1 september compenseert KLM in totaal ruim 4 miljoen ton kooldioxide (CO2), een hoeveelheid die gelijk is aan de groei die de luchtvaartmaatschappij de komende vier jaar verwacht. KLM en het Wereld Natuur Fonds (WNF) maakten afspraken over reductie en compensatie van de CO2-uitstoot. Het is voor het eerst dat de luchtvaartindustrie een contract tekent met een natuurbeschermingsorganisatie om de uitstoot van koolstofdioxide terug te dringen. De investeringen vinden plaats in duurzame projecten in vooral ontwikkelingslanden. De verwachting is dat de luchtvaart in 2012 verplicht wordt emissierechten te kopen. KLM loopt daar op vooruit.

De autoverkopen in Europa zijn in het eerste halfjaar 0,2 procent lager uitgevallen dan dezelfde periode vorig jaar. In totaal kwamen iets meer dan 1,5 miljoen nieuwe wagens op de weg. De verkopen in West-Europa zijn flink gedaald, in Oost-Europa zijn ze juist explosief gestegen. De sterkste stijging was voor de autodealers in Letland. Daar werd een groei met 52 procent gerealiseerd. De verkoop in Duitsland daalde met 9 procent door de btw-verhoging in januari. De Europese verkoopdaling trof vooral de merken Renault, Volkswagen, Mercedes, Saab en Opel. Veel drukker was het bij dealers van Volvo en Fiat. De Volkswagen-groep blijft met 1,6 miljoen wagens (min 0,1 procent) afgelopen halfjaar wel met afstand de grootste fabrikant van auto’s die in Europa zijn verkocht. De Peugeot-Citroën groep is tweede met 1,1 miljoen wagens, een stijging van 0,8 procent.

Meer Nieuws