managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Second Life heeft weinig nut voor bedrijfsleven

Posted by managing21 on juli 16th, 2007

Second Life blijkt het bedrijfsleven weinig mogelijkheden te bieden. Dat is de conclusie van een enquête van de Amerikaanse Los Angeles Times. De bezoekers aan Second Life blijken de website vooral te bezoeken voor ontspanning en nauwelijks voor zakelijke doeleinden. Volgens een aantal zakenlui is er voor het bedrijfsleven dan ook geen overtuigende reden om in Second Life aanwezig te blijven.

De virtuele wereld van Second Life bleek een uitstekend kanaal te worden om een bedrijf of een product te promoten. Maar die hype lijkt geen werkelijkheid te worden. Uit een onderzoek van de Los Angeles Times bleek dat op veel bedrijfslocaties in Second Life geen enkele bezoeker aanwezig te zijn. Ook bleken er vaak geen virtuele medewerkers aanwezig te zijn om eventuele bezoekers te helpen.

Linden Lab, het bedrijf dat Second Life creëerde, verkoopt virtuele stukken grond aan particulieren en bedrijven. Maar vooral de locaties van particulieren worden het drukst bezocht. Volgens de krant is Second Life immers vooral een fantasiewereld met spelende fantasiemensen die geen menselijke behoeften hebben. Ze hoeven immers niet te eten en te drinken en zich zelfs ook niet noodzakelijk te kleden.

De meeste gebruikers bezoeken in Second Life spannende of pikante gelegenheden als casino’s, stripclubs en bordelen. Die trekken massaal bezoekers aan. Maar de bedrijfslocaties liggen er verlaten bij. Een aantal bedrijven hebben hun vestiging in Second Life inmiddels dan ook al gesloten. Vele bedrijven zijn ook ontgoocheld in het beperkt aantal actieve bezoekers.