managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Barbie blijft internationaal succes

Posted by managing21 on juli 16th, 2007

De omzet van de Barbie-speelpoppen heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar voor de vierde keer op rij een groei gekend. Dat is in schril contrast met de voorgaande drie jaren, toen eigenaar Mattel de omzet van Barbie nog elk kwartaal zag dalen. In de Verenigde Staten ging de omzet weliswaar nog altijd achteruit, maar dat werd gecompenseerd door een omzetgroei in de rest van de wereld.

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar steeg de omzet van Barbie met 6 procent. Het kwartaal daarvoor was er een groei van 2 procent. Het is de grootste omzetgroei die het merk heeft gerealiseerd sinds het derde kwartaal van 2003. Op de internationale markt kent Barbie een groei met 18 procent, maar in de Verenigde Staten is er een daling met 3 Procent. Daar wordt Barbie echter geconfronteerd met de concurrentie van andere poppenmerken.

Ook andere Mattel-merken zagen hun omzet stijgen. Bij Fisher-Price bedraagt die 22 procent, terwijl Hot Wheels een stijging kende van 20 procent. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar was dat respectievelijk 27 procent en 14 procent. De omzet van het merk American Girl kende echter een daling met 10 procent. In totaal realiseerde Mattel tijdens het tweede kwartaal een omzet van 1,02 miljard dollar. Dat is een stijging met 6,5 procent.