managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Olympische ticketverkoop vooral online

Posted by managing21 on juli 16th, 2007

Het internet wordt het belangrijkste verkoopskanaal voor de tickets voor de Olympische Spelen van volgend jaar in Peking. Dat heeft het Chinese Internet Network Information Center (CNNIC), een organisatie die de cn-domeinnaam beheert en controleert, bekend gemaakt. In totaal wordt 89,4 procent van alle tickets aangeboden op het internet. De Bank of China verkoopt het resterend pakket in zijn vestigingen.

De ticketverkoop startte in april van dit jaar. Dat gebeurde met een loterijsysteem, dat eind vorige maand werd afgesloten. Volgens het CNNIC ontving het Organiserend Comité tijdens die periode 700.000 aanvragen. De volgende maanden zullen de tickets worden toegewezen, hoewel de prijs van individuele tickets nog niet werd prijsgegeven. Betalen kan alleen met een kredietkaart of via een bankrekening van de Bank of China.

In totaal worden er voor de diverse Olympische evenementen 4,9 miljoen tickets verkocht. Het meest populaire evenement is de openingsceremonie op 8 augustus. Bijna 51 procent van alle aanvragen voor de loterij had betrekking met die ceremonie. Ook populair zijn het basketbal (39 procent) en het voetbal (35 procent). Het minst populair is softbal. Daar had slechts 0,9 procent van de aanvragers interesse voor.