managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Verwarring in rekken biologische voeding

Posted by managing21 on juli 17th, 2007

Het design van niet-biologische voedingsproducten begint steeds meer te lijken op de traditionele vormgeving van de biologische merken. Volgens het magazine Design Week pikken ze met dit teruggrijpen naar een oude stijl in op het succes van de biologische sector en plegen ze een soort piraterij die ten koste gaat van de biologische sector, die zelf meer een moderner design streeft.

Biologische voedingsmerken doen bijzondere inspanningen om de aandacht te vestigen op hun biologische herkomst. Hun verpakkingen zijn volgens het magazine Design Week al lang niet meer saai, onopvallend en naïef, maar maken gebruik van concepten uit de designwereld. Hun stijl zet de producten neer als gezond, op een ethische manier geproduceerd en milieuvriendelijk.

Maar net nu iedereen gewend raakt aan deze transformatie, doen niet-biologische merken volgens Design Week hun voordeel met de biologische verpakkingen in traditionele stijl. “De tegenstelling van glossy designverpakkingen voor biologische voedingsmiddelen en de simpele, bruine kartonnen verpakkingen voor niet-biologische producten moet de consument wel in verwarring brengen,” aldus het magazine.

In beide gevallen zenden de verpakkingen een boodschap uit die tegengesteld is aan wat de consument verwacht. Biologische merken hebben de afbeeldingen van boerderijen en natuur op de verpakkingen al jaren achter zich gelaten en stralen luxe uit. De niet-biologische huismerken van de grote supermarktketens daarentegen krijgen steeds vaker de traditioneel biologische kleurstelling en landelijke afbeeldingen mee.