managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Retail streeft naar toegewijde klanten

Posted by managing21 on juli 17th, 2007

De retailsector werkt steeds meer met consumer centric marketing en social retailing. Dat zegt Marc Diets, senior director product marketing bij het marketingbureau DemandTec. Hij wijst erop dat vroeger de focus lag op ketenoptimalisatie en kostenvermindering, terwijl retailers zich vandaag steeds meer afvragen hoe ze hun klanten optimaal kunnen bedienen en stimuleren om meer geld te spenderen.

“Bij een consumer centric-prijsbeleid wordt niet alleen rekening gehouden met de behoefte bij de klant, maar ook met de totale markt en het evenwicht tussen informatie over de markt, de consument en de vraag,” aldus het Tijdschrift voor Marketing. “Daarbij wordt gestreefd naar een gemakkelijkere toegang tot data, nieuwe technieken om data te analyseren en ten derde het vertalen van die data naar de praktijk.”

Retailers richten zich volgens het Tijdschrift voor Marketing zich ook steeds meer op retail advocacy, die de consumenten aanzet om de winkel via mond-aan-mond reclame te promoten bij vrienden en kennissen. Er wordt daarbij op gewezen dat echt toegewijde klanten soms tot 30 procent meer besteden aan hun favoriete merken dan de normale loyale klant pleegt te doen.