managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Loyaliteit belangrijker dan werving

Posted by managing21 on juli 18th, 2007

Het kost negen keer zoveel tijd om een nieuwe klant te vinden dan er eentje te behouden. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Datamonitor. De onderzoekers stellen dan ook dat merkloyaliteit belangrijker is dan het aantrekken van nieuwe klanten. Werken op lange termijn kan van cruciaal belang zijn in de retailsector, waar 90 procent van de productintroducties falen.

“Merkloyaliteit is een factor met een sterke invloed op aankoopbeslissingen,” aldus Datamonitor. “Hoewel gesteld wordt dat consumenten zich steeds vaker afwenden afwenden van merken en zich meer richten op verrijkende ervaringen, de consumptie beïnvloed wordt door zelfdefinitie. De consumenten voegen nog steeds symboliek toe aan merken. Consumenten houden van merken die hun levensstijl en waarden uitdragen.”

Het onderzoek toont aan dat 51 procent van de ondervraagden merken waarderen die hun mentaliteit en kijk op het leven weerspiegelen. Daarnaast blijkt 56 procent van de consumenten marketing te waarderen waarin hun persoonlijke situatie wordt gereflecteerd. “Maar hedendaagse consumenten raken snel verveeld met het gebruikelijke en staan meer open voor onbekende ideeën, culturen en voorwerpen,” wordt er opgemerkt.

Dit heeft tot gevolg dat de consument meer openstaat voor het experimentele. “Behoefte aan meer afwisseling wordt ook gestimuleerd door marketeers en retailers, zeker als het gaat om het upgraden van producten,” aldus nog Datamonitor. “Dat is ook noodzakelijk in een markt waarbij consumentenaantallen gelijk blijven of dalen. Het verhogen van het innovatietempo kan tot nieuwe consumenten leiden.”

Maar er wordt op gewezen dat de snelheid van de innovaties wel in lijn moeten liggen met de verwachtingen van de consumenten. “Veranderen om te veranderen kan tot omgekeerde resultaten leiden,” aldus nog Datamonitor.