managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Televisiereclame met dank aan internet

Posted by managing21 on juli 19th, 2007

De internationale markt van televisiereclame kende het voorbije jaar een groei van 9,4 procent. Het jaar voordien was er een groei van 6,5 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van PricewaterhouseCoopers. Deze stijging is volgens de onderzoekers vooral te danken aan het feit dat telefoonbedrijven grote inspanningen doen met internettelevisie. Daardoor wordt de concurrentie verhoogd en stijgt ook het aantal abonnees.

Kabelexploitanten migreren hun abonnees volgens PricewaterhouseCoopers naar digitale platformen, die niet alleen maandelijkse abonnementsgelden opleveren, maar ook de markt voor video-on-demand vergroten. Daarnaast blijkt ook mobiele televisie aan een opmars bezig te zijn, dankzij nieuwe diensten en een verbeterde technologie. Die groei is vooral te wijten aan de Aziatische markt.

De onderzoekers verwachten dat de televisiereclame tegen 2011 zal groeien tot een omzet van 251 miljard dollar. Daarbij wordt gewag gemaakt van een gemiddelde groei van 9,3 procent per jaar. Vorig jaar bedroeg de omzet van de sector 161 miljard dollar. De televisiesector is na het internet het tweede snelst groeiende reclamekanaal. De globale advertentiemarkt zal tegen 2011 groeien van 407 miljard dollar tot 531 miljard dollar.