managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

M-commerce voldoet niet

Posted by managing21 on juli 20th, 2007

De consument is weinig gelukkig met het aanbod van mobiele e-commerce. Dat blijkt uit een studie van het Strategy Analytics Wireless Media Lab. Daarbij wordt opgemerkt dat deze projecten de consument veel te weinig mogelijkheden bieden om ook mobiele aankopen te doen. Op de gewone internetsites van de betrokken bedrijven, werden die mogelijkheden wel geboden. Daar was het ontbreken van betaalmogelijkheden het grote pijnpunt.

“De consument wil ook op de mobiele websites van aanbieders van e-commerce, zoals eBay of lastminute.com, aankopen kunnen realiseren,” aldus de onderzoekers tegenover het magazine The Register. “Hij is er niet tevreden mee om op de mobiele websites alleen maar naar producten te kunnen zoeken of alleen maar kunnen zoeken naar vakantiebestemmingen, zonder ook daadwerkelijk te kunnen boeken.”

De mobiele sites moeten volgens de onderzoekers dan ook echte transacties mogelijk maken. “Ze moeten dan ook efficiënte mobiele zoekmachines aanbieden en veilige transacties voorzien,” stellen ze. “Op die manier kunnen ze de consument ook met mobiele technologie de kwaliteit en service aanbieden die hij ook op het traditionele internet kan terugvinden.” De jongste maanden zijn er wel initiatieven in die richting genomen. Onder meer Visa heeft een nauwere samenwerking gezocht met het draadloze internet.