managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Vakantiehuizen bedrijven blijven in trek

Posted by managing21 on juli 23rd, 2007

Nederlandse werknemers gaan nog altijd graag naar vakantiehuizen van hun bedrijf. Dat zegt het Nederlands Economisch Archief. Een dergelijk vakantieaanbod was vooral in de helft van de voorbije eeuw een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. In de jaren tachtig was er een duidelijke terugval in de interesse, maar nadien volgde een hernieuwde opleving. Sommige bedrijven moeten zelfs een wachtlijst opstellen.

“In de jaren vijftig gold een vakantie tegen een verlaagd tarief als een secundaire arbeidsvoorwaarde,” zegt Jacques van Gerwen van het Nederlands Economisch Historisch Archief in het Financieele Dagblad. “Werknemers hadden toen hoogstens twee weken per jaar vrij en die vakantie werd niet doorbetaald. Doordat werkgevers vakantiehuisjes van de zaak aanboden, konden medewerkers in die onbetaalde weken toch min of meer op kosten van de baas op reis.”

“Die extra voorziening diende ook om personeel vast te houden,” benadrukt Ries Roowaan van de historische afdeling van ABN Amro. “Dat was tot en met de jaren zeventig heel moeilijk.” Het systeem blijkt nog echter nog altijd werknemers aan te spreken. Een aantal bedrijven heeft zelfs een wachtlijst moeten opstellen omdat de belangstelling bijzonder groot blijkt te zijn.

De meeste vakantiehuizen van Nederlandse bedrijven werden wegens een steeds dalende belangstelling in de loop van de jaren tachtig van de hand gedaan. Volgens Pim Krommenhoek van Rochdale zijn vakantiehuisjes van bedrijven duidelijk achterhaald. Andere bedrijven hebben deze vakantiehuizen gedeeltelijk omgebouwd tot congrescentra, zodat ze een dubbele bestemming hebben gekregen.