managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Chinees heeft weer trek in eigen waar

Posted by managing21 on augustus 1st, 2007

Sinds China zich zes jaar geleden bij de World Trade Organisation (WTO) aansloot en mee begon te draaien in de mondialisering, kreeg de locale bevolking steeds meer toegang tot buitenlandse producten. De Chinees ontwikkelde daarop een duidelijk voorkeur voor die westerse producten, maar die trend is duidelijk aan het verdwijnen. Steeds meer grijpt hij weer terug naar eigen producten.

“Na de toetreding tot de WTO zagen en vonden westerse bedrijven in de Chinese bevolking gretige afnemers,” aldus het magazine Fortune. “Bedrijven zoals Starbucks, Kentucky Fried Chicken, Tiffany’s, Moschino, Armani en Louis Vuitton werden er bijzonder populair. De Chinese bevolking beschouwde westerse merken als superieur, kwalitatief hoogwaardig en prestigieus. Maar die trend lijkt nu over zijn hoogtepunt.”

Uit een rapport van het onderzoeksbureau McKinsey bij Chinese tieners blijkt dat 88 procent van de ondervraagden Chinese merken vertrouwt. Buitenlandse merken genieten slechts het vertrouwen van 65 procent van de jonge Chinezen. “Men is er blijkbaar niet meer zo overtuigd van de topkwaliteit van buitenlandse merken en houdt meer rekening met de prijs-kwaliteitverhouding. Die valt vaak gunstig uit voor Chinese merken,” aldus nog Fortune.