managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Amerikaanse automerken verliezen thuismeerderheid

Posted by managing21 on augustus 2nd, 2007

De buitenlandse merken hebben voor de eerste keer in de geschiedenis de meerderheid verworven op de Amerikaanse automarkt. General Motors, Ford en Chrysler vertegenwoordigden eind juli nog 48,1 procent van de Amerikaanse automarkt. Het zijn vooral de Aziatische merken die de Amerikaanse autoconstructeurs steeds verder van de eigen markt wegdringen.

De Aziatische merken vertegenwoordigen nu 44,6 procent van de Amerikaanse markt. Toyota heeft een marktaandeel van 17,1 procent. De Europese merken komen aan een gezamenlijk aandeel van 7,3 procent. Een woordvoerder van Ford merkte echter op niet zwaar te tillen aan het verlies van de meerderheid op de Amerikaanse automarkt. “Het is een trend die al dertig jaar aan de gang is,” vertelde hij aan het persbureau AFP.

De Ford-woordvoerder stelde verder dat de terugval in juli onder meer te maken heeft dat de Amerikaanse bedrijven een belangrijke aanwezigheid hebben op de zakelijke leasing-markt, die tijdens de zomervakantie op een lagere snelheid draait. De Amerikaanse autoconstructeurs hebben bovendien de grote kortingen voor de leasing-markt onlangs gevoelig teruggeschroefd om hun verliezen te beperken.