managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Bedrijven moeten aan social networking doen

Posted by managing21 on augustus 3rd, 2007

Vele bedrijven verbieden hun personeelsleden aan sociale netwerking te doen, omdat ze daardoor van hun werk zouden worden afgeleid en tijd zouden verspillen. Maar volgens Jerald Jellison, docent aan de University of Southern California in Los Angeles, heeft dat weinig zin. Bovendien voert hij aan dat sociale netwerking het werk en het bedrijf ook ten goede kan komen.

Sociale netwerksites zoals Facebook en MySpace richten zich de jongste tijd ook steeds meer op de zakelijke markt met een specifiek netwerk-aanbod en reclamemogelijkheden. “Een aantal bedrijven speelt in op die trend, maar andere proberen deze internet-sector zoveel mogelijk af te sluiten en het internetgedrag van hun personeelsleden te controleren,” aldus het persbureau Reuters.

Als voorbeeld van succesvolle zakelijke netwerking wordt verwezen naar de pagina van een winkel van de Barbershop-groep in Austin. “Mensen kunnen er foto’s en commentaren over hun haarstijl plaatsen,” aldus het persbureau. “De winkel heeft op dit ogenblik meer dan 2.100 zogenaamde vrienden, waaronder een grote reeks klanten. De eigenaars stellen dat hun MySpace-project de omzet van het bedrijf duidelijk heeft opgedreven.”

Maar niet alle bedrijven vinden social networking een goede mogelijkheid. Meer dan twee derden van de Londense bedrijven zou de toegang tot die websites voor zijn personeel geheel of gedeeltelijk hebben afgesloten. Het stadsbestuur van Toronto heeft zijn 40.000 ambtenaren verboden dergelijke websites te bezoeken. Men gaat er vanuit dat ambtenaren hun tijd niet mogen verspillen.

Maar professor Jellison, gespecialiseerd in verandermanagement en sociale relaties, is van mening dat bedrijven de sociale netwerken zouden moeten omarmen. “Ook hardwerkende personeelsleden doen ook andere dingen dan alleen maar werken,” benadrukte hij. “Wij zijn menselijke wezens en doen aan socialising. Dat zullen we blijven doen, zelfs als men dat probeert te verbieden.

Volgens Jellison kunnen een aantal contacten op dergelijke sociale netwerken perfect gebruikt worden om zakelijke doeleinden te realiseren. “Op die sites kan men bijvoorbeeld in contact komen met mensen die al ervaring hebben met een bedrijf waarmee men zaken wil doen,” voert hij aan. “Die extra informatie kan heel nuttig zijn om zaken op een succesvolle manier af te sluiten.”