managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 7th, 2007

Op een scheepswerf in Hamburg wordt momenteel gewerkt aan wat het grootste privéjacht ter wereld moet worden. De Eclipse zal 155 meter lang zijn en een slordige 200 miljoen euro kosten – dat is 1,3 miljoen euro per lopende meter. De opdrachtgever is de 40-jarige Russische miljardair Roman Abramovitsj, die met het jacht zijn vierdelige vloot wil uitbouwen. Momenteel staat het record van het grootste privéschip ter wereld op naam van de Prince Abdul Aziz, het 147 meter lange jacht van de overleden koning van Saudi-Arabië Fahd. Abramovitsj hoopt dat de Eclipse in de zomer van 2010 klaar is. Dan wil de eigenaar van voetbalclub Chelsea met het jacht naar het Wereldkampioenschap Voetbal in Zuid-Afrika varen. Bedoeling is op 11 juli, de dag van de finale, naar de zonsverduistering op het zuidelijk halfrond te kijken samen met enkele voetballers. Naast vier schepen en drie helikopters bezit Abramovitsj onder meer ook twee vliegtuigen en 62 limousines.

Het Zwitserse farmabedrijf Novartis heeft zijn proces tegen de patentwet van de Indiase overheid verloren. Novartis had dat aangespannen nadat het geen bijkomend patent kreeg op zijn kankermedicijn Glyvec. India begon met het uitreiken van patenten op medicijnen om in orde te zijn met regels van de Wereldhandelsorganisatie, maar bouwde enkele beschermingsmechanismen in. Zo kunnen bedrijven geen patent krijgen voor aanpassingen aan een molecule dat al werd uitgevonden. Dat was tegen de zin van Novartis, dat niet alleen de Glyveczaak wilde aanvechten, maar meteen ook de hele Indiase patentwet. Artsen zonder Grenzen reageerde opgelucht op de uitspraak. Gevreesd werd immers dat een uitspraak in het voordeel van het bedrijf de productie van betaalbare medicijnen in India drastisch zou beperken. India geldt als een van de belangrijkste producenten van generische medicijnen voor ontwikkelingslanden.

Hittegolven duren steeds langer en komen steeds vaker voor, zo blijkt uit een studie van de Zwitser Paul Della-Marta. Hij analyseerde 54 geactualiseerde meteorologische gegevens uit 15 Europese landen, waaronder België. Volgens de wetenschapper zijn de periodes van hittedagen in Europa tussen 1880 en 2005 verdubbeld. Het aantal heel warme dagen is verdrievoudigd. In 1880 duurde een hittegolf hier nog gemiddeld anderhalve dag, terwijl die nu drie tot vierenhalve dag duurt. Het aantal doden door hittepieken in de zomer stijgt ook sneller dan het aantal doden door koudepieken in de winter. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Harvard. Terwijl het aantal doden in koudepieken met 1,59 procent stijgt, neemt het aantal doden bij hittepieken toe met 5,74 procent. Het Amerikaanse Center for Disease Control berekende dat tussen 1999 en 2003 de hitte 3.442 slachtoffers maakte, meer dan het aantal slachtoffers van orkanen tijdens die periode.

Warren Spector, topbankier van het beurshuis Bear Stearns, is tot ontslag gedwongen. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor de miljardenverliezen die de vijfde grootste zakenbank van Wall Street leed na problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt. Spector krijgt als hoofd van de aandelen- en obligatiehandel van Bear Stearns de schuld van het faillissement van twee hefboomfondsen van de bank. Die belegden in hypotheekleningen voor weinig kredietwaardige klanten, de beruchte subprimeleningen. Door de faillissementen verloren de beleggers in beide fondsen meer dan één miljard dollar. Spector was de gedoodverfde opvolger van James Cayne als gedelegeerd bestuurder van Bear Stearns, maar Cayne was het vertrouwen in Spector kwijtgespeeld en bedankte hem voor bewezen diensten. Spector is op Wall Street het meest prominente slachtoffer van de crisis met de subprimeleningen.

Het investeringsfonds Cerberus heeft Bob Nardelli aangesteld als de nieuwe gedelegeerd bestuurder van zijn nieuwe dochter Chrysler, dat voor 5,5 miljard euro overgenomen werd van het autoconcern DaimlerChrysler. Door de aanstelling van Nardelli, wordt huidig-topman Tom LaSorda teruggewezen naar de tweede plaats en voorzitter van de raad van bestuur. Nardelli staat bekend als een genadeloos saneerder. Cerberus maakt hiermee volgens analisten duidelijk dat het Chrysler van vandaag waarschijnlijk niet levensvatbaar is. De benoeming van Nardelli was een complete verrassing omdat hij geen enkele ervaring met de auto-industrie heeft. Nardelli beloofde dat hij het lopende saneringsprogramma bij Chrysler onverkort zal voortzetten. Dat moet ertoe leiden dat eind volgend jaar 13.000 van de 80.000 werknemers het concern hebben verlaten en dat er één fabriek gesloten is. Dat plan komt bovenop een eerdere sanering die 26.000 mensen hun baan kostte.

Het chemiebedrijf Bayer heeft in het tweede kwartaal de nettowinst met 46 procent zien stijgen tot 660 miljoen euro. De hogere winst is hoofdzakelijk te danken aan een sterke verkoop van geneesmiddelen. De omzet van Bayer steeg met 22 procent naar 8,22 miljard euro. Bayer versterkte zijn geneesmiddelendivisie vorig jaar met de overname van de Duitse branchegenoot Schering voor 17 miljard euro. Vooral het voorbehoedsmiddel Yasmin en het kankermedicijn Nexavar werden goed verkocht. Het concern uit Leverkusen is behalve in de farmacie ook groot in de productie van plastics en pesticiden. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere baten steeg met 30 procent tot 1,19 miljard euro. Volgens bestuursvoorzitter Werner Wenning kende Bayer een goed tweede kwartaal, in navolging van de uitstekende start van het jaar. Hij bevestigde de in juni verhoogde winstverwachting voor 2007. Bayer voorziet een marge van ten minste 20 procent over het volledige jaar.

Het Nederlandse voedingsmiddelenconcern CSM heeft de Britse koekjes- en dessertmaker Kate’s Cakes overgenomen. In totaal betaalt CSM 32,5 miljoen pond sterling (44,9 miljoen euro). Dat is inclusief een schuld van 12 miljoen pond. Kate’s Cakes heeft een jaaromzet van 23 miljoen pond en telt 470 werknemers. Het bedrijf levert cakes, muffins, cookies en desserts aan de zogeheten out-of-home markt. Hiermee worden alle consumpties bedoeld die buitenshuis plaatsvindt, gaande van restaurants tot tankstations. De aankoop van Kate’s Cakes is de tweede transactie die het Nederlandse voedingsmiddelenconcern in korte tijd realiseert. Tijdens de maand juni kondigde CSM ook al de overname aan van de Amerikaanse gebakleverancier Titterington’s. Het voedingsmiddelenconcern denkt met de twee aankopen zijn marktpositie op de out-of-home markt gevoelig te kunnen verstevigen. De Nederlandse groep heeft ook twee Belgische vestigingen.

Het Amerikaanse energieconcern Chevron gaat samen met de Chinese staatsolie- en gasmaatschappij China National Petroleum Corp. (CNPC) een aantal gasvelden in de provincie Sichuan exploiteren. De Chinese autoriteiten verkozen het bod van Chevron boven dat van Shell, het Franse Total en het Noorse Statoil. Buitenlandse deelname in de ontwikkeling van de Chinese gas- en olieindustrie is uitzonderlijk. Tot nu toe werkte CNPC slechts op twee andere gasvelden samen met buitenlanders. Shell ontwikkelt het Chagbei-veld in Binnen-Mongolië en Total participeert in de ontwikkeling van het Sulige-veld in hetzelde gebied. Chevron gaat nu helpen gas te delven in onder meer het Luojiazhai-veld, dat geldt als een zeer lastig gebied. In Luojiazhai kwamen 243 mensen in 2003 om het leven door een gaslek. China wil volgens bronnen profiteren van de westerse boortechnieken en kennis op het gebied van ontzwaveling van gas.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa overweegt in de economy class op langeafstandsvluchten een slaapcabine te introduceren. Volgens een woordvoerder van Lufthansa bevindt het revolutionaire idee zich echter nog in de eerste ontwikkelingsfase. Het zou voor de eerste keer zijn dat passagiers in de goedkoopste vervoersklasse de beschikking krijgen over een bed in plaats van een gewone – vaak erg krappe – vliegtuigstoel. Door middel van een online poll wil Lufthansa nu ook te weten komen wat de klanten van het idee vinden. De eerste reacties zouden positief zijn. Het meest waarschijnlijk is dat de slaapklasse wordt geïnstalleerd in de nieuwe Airbus A380. Op het benedendek zou plaats zijn voor drie bedden boven elkaar in diagonale rijen. Dat kon afgeleid worden uit een aantal computermontagefoto’s die werden vrijgegeven. Passagiers krijgen in de slaapklasse geen eten geserveerd, maar zullen wel zelf drinken en snacks kunnen pakken.

Het Luxemburgse spoorbedrijf Lorry-Rail hoopt op 10 september de eerste piggy-back trein voor vrachtauto’s dwars door Frankrijk te laten rijden. De autoroute ferroviaire of autoweg per spoor verbindt Bettembourg in Luxemburg met Perpignan bij de Spaanse grens, een afstand van ongeveer duizend kilometer. Tijdens dat traject worden de vrachtwagens op de trein gezet. Vanaf het eindstation rijden ze vervolgens via de gewone weg naar hun eindbestemming. De start van het project is een paar maanden uitgesteld om enkele technische verbeteringen uit te voeren. ”Het project is in zeer korte tijd gerealiseerd, enige vertraging is dus begrijpelijk,” aldus topmman Nicolas Welsch van Lorry-Rail. Vanaf 10 september gaan we om de dag rijden, zo’n twee maanden later hopen we een tweede trein te hebben en een dagelijkse dienst te kunnen bieden.” Volgens Welsch bestaat er veel belangstelling bij het internationale wegvervoer.

Meer Nieuws