managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

WSJ-website wordt mogelijk gratis

Posted by managing21 on augustus 10th, 2007

Het is niet uitgesloten dat de website van de Wall Street Journal in de toekomst gratis wordt. Dat heeft Rupert Murdoch, de nieuwe baas van de krant, bekend gemaakt. News Corp, het mediaconcern van Murdoch, nam onlangs Dow Jones, het moederbedrijf van de Wall Street Journal. Verder maakte Murdoch bekend dat hij de lokale Amerikaanse kranten van Dow Jones zo snel mogelijk van de hand willen doen.

Murdoch benadrukte dat er nog geen definitieve beslissing is genomen over de toekomst van de WSJ-website, maar hij gaf toe dat News Corp onderzoekt of een gratis toegang tot de mogelijkheden behoort. Het grootste gedeelte van de online nieuwsartikels was tot nu toe alleen toegankelijk voor betalende abonnees. The Wall Street Journal moet volgens Murdoch trouwens een bredere krant worden en meer informatie brengen dan alleen economisch en financieel nieuws.

Anderzijds maakte Murdoch bekend dat de lokale dagbladen van Dow Jones zo snel mogelijk verkocht zullen worden. Een reden daarvoor werd niet opgegeven, maar vermoedelijk passen lokale kranten niet goed in de internationale toekomstplannen die Murdoch voor Dow Jones heeft. Dow Jones brengt 23 lokale dagbladen en weekbladen uit, voornamelijk in de staten Massachusetts, New Hampshire, Californië en Oregon. De totale dagelijkse oplage is ongeveer 282.000 exemplaren.