managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 13th, 2007

De zomerperiode zorgt telkens weer voor een half lege werkvloer, want vele werknemers knijpen er voor enkele weken tussenuit. Het werk moet dus verdeeld worden over een kleinere groep medewerkers, maar toch blijkt dit bijna nooit te leiden tot een grotere arbeidsdruk. Dat blijkt alvast uit een Nederlands onderzoek van GemeenteBanen.nl, een vacaturesite voor lagere ambtenaren. Er wordt zelfs gewag gemaakt van verveling op het werk en een negatieve invloed op de arbeidsproductiviteit. Het merendeel van de respondenten gaf toe dat de afwezigheid van collega’s niet tot grotere drukte leidt, maar het in tegendeel rustiger te hebben dan anders. Sommigen grijpen deze periode dan ook aan om achterstallig werk in te halen. Slechts 21 procent geeft aan dat de afwezigheid van collega’s juist meer drukte geeft. Bij 18 procent blijkt de vakantieperiode totaal geen invloed te hebben op de werkzaamheden. (MH)

Amerikaanse tieners praten 145 keer per week over merken. Dat blijkt uit een studie van trendonderzoeker The Kelly Fay Group. Tieners praten volgens de onderzoekers twee keer zoveel over bespreken dan volwassenen. Ze hebben het daarbij vooral over merken zoals iPod, American Eagle, Dr Pepper, Chevrolet en Nintendo. In gesprekken van volwassenen duiken veel meer namen op zoals Coca-Cola, Pepsi Cola, Wal-Mart, Sony en Toyota. De merken duiken in tienergesprekken vooral op in gesprekken in levende lijve (63 procent) en langs de telefoon (13 procent), maar ook via het internet (19 procent). Dat is bijna drie keer meer dan bij volwassenen. Meer dan de helft van alle tienergesprekken over merken betreffen de marketing- en promotiecampagnes die voor het product worden gevoerd. Er zijn ook relatief vastomlijnde dagen waarop over merken uit diverse sectoren wordt gepraat.

Bezitters van een eigen woning die werkloos raken, vinden sneller werk dan mensen die werkloos worden en geen eigen huis bezitten. Dat blijkt uit een onderzoek van Michiel van Leuvensteijn van het Nederlands Centraal Planbureau en Aico van Vuuren van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Die vaststelling heeft volgens de onderzoekers te maken met het feit dat een werkloze eigenaar harder naar werkt zoekt, uit vrees zijn eigen huis kwijt te raken. Daardoor wordt de werkloze huiseigenaar minder veeleisend voor een nieuwe job. De banenjacht van een werkloze eigenaar blijkt ongeveer zestien maanden te duren. Dat is gemiddeld twee maand minder dan een werkloze zonder eigen woning. Uit het onderzoek bleek echter dat eigenaars ook minder mobiel zijn. Bezitters van een eigen woning willen voor hun baan immers niet graag verhuizen.

De New York Times zou volgens een aantal media van plan zijn om haar TimesSelect abonnement te schrappen en de columns gratis toegankelijk te maken. Sinds september 2005 is TimesSelect een betaald abonnement voor 50 dollar per jaar of 8 dollar per maand, met onder meer de columns van Thomas L. Friedman, Frank Rich, Maureen Dowd en Nicholas D. Kristof. In juni 2007 telde NYT naar eigen zeggen 763.000 abonnees op TimesSelect, van wie 60 procent zich inschreef voor de gratis TimesSelect bij het abonnement, 29 procent of 221.000 personen een webabonnement betaalden en nog eens 11 procent het online gratis kreeg met studentenabonnementen. Het aantal webabonnementen daalde van 224.000 in april. NYT krijgt er ongeveer 10 miljoen dollar omzet per jaar uit. Met gratis toegang zou dat bedrag uit reclame bij de columns moeten komen.

De twintig voetbalclubs uit de Premier League, de hoogste voetbalklasse van Engeland, hebben samen al 560 miljoen euro uitgegeven aan nieuwe spelers. Dat is een absoluut record in de geschiedenis van het Britse voetbal. De transfermarkt wordt pas op 31 augustus gesloten en er wordt aangenomen dat tegen die deadline meer dan 600 miljoen euro zal uitgegeven zijn aan nieuwe spelers. Dat bedrag stemt overeen met het budget van alle Belgische eersteklassers samen voor vier seizoenen. Liverpool wil de kloof met Manchester United en Chelsea dichten en heeft daarom al meer dan 60 miljoen euro geïnvesteerd in nieuw spelersmateriaal. De Britse clubs kunnen dergelijke grote sommen investeren omdat betaalzenders astronomische bedragen betalen voor de televisierechten en steeds meer milardairs Engelse clubs opkopen en er zwaar in investeren.

Formule-1-baas Bernie Ecclestone zou voetbalclub Arsenal wel willen kopen. Dat heeft hij gezegd in een interview met de Engelse krant The Times. Indien Arsenal vandaag op de markt zou komen, zou Ecclestone de club naar eigen zeggen onmiddellijk kopen. Ecclestone is een persoonlijke vriend van David Dean, gewezen ondervoorzitter van Arsenal. Dean stapte vorig jaar op na een intern geschil over een overnamebod. Arsenal kan echter ten vroegste in april volgend jaar te koop worden gesteld. Arsenal is momenteel 638 miljoen euro waard, maar de verwachting is dat de prijs snel zal stijgen naarmate het einde van het verkoop-moratorium nadert. Ecclestone heeft een persoonlijk vermogen van ongeveer 3,2 miljard euro. Een andere gegadigde is de Amerikaanse miljardair Stan Kroenke. Die heeft op dit ogenblik al 12,2 procent van de Arsenal-aandelen in handen en zou ook een bod overwegen.

De voormalige directeur van de Europese divisie van Ford, Nicholas Scheele, mengt zich in de strijd om de overname van Jaguar en Land Rover. Scheele was tot twee jaar geleden de nummer twee van de Amerikaanse autoproducent en leidde daarvoor Jaguar. Ford zette Jaguar en Land Rover in de etalage om zich te kunnen concentreren op de immense problemen waarmee het concern kampt in de Verenigde Staten. Scheele werkt samen met de investeringsmaatschappij Ripplewood. Hij is niet de eerste voormalige Ford-topmanager die zich in de strijd om Jaguar en Land Rover mengt. Eerder al meldde ex-gedelegeerd bestuurder Jac Nasser zich in combinatie met One Equity Partners. Ford-topman Alan Mullaly zegt dat er meer dan 50 procent kans is dat de twee merken inderdaad zal verkopen. Er is ook een strategische onderzoek bezig naar de toekomst van Volvo, eveneens een Ford-dochter.

Universal Music Group, de grootste muziekgroep van de wereld, neemt het Britse V2 Music over van zakenman Richard Branson. Daardoor krijgt Universal er artiesten als Paul Weller en Stereophonics bij. Branson richtte V2 Music op in 1996. Vorig jaar verkocht hij een niet nader omschreven belang aan de zakenbank Morgan Stanley. In 1992 verkocht Branson Virgin Records aan Thorn EMI, dat later van naam veranderde in EMI Group. Universal is een onderdeel van de Franse groep Vivendi. Universal heeft de afgelopen jaren nog een hele rist andere muziekbedrijven overgenomen. De overname van V2 Music moet nog een groen licht krijgen van de Europese antitrustautoriteiten. Een overnameprijs werd niet bekend gemaakt, maar zou minstens in de buurt van de 14 miljoen dollar liggen. Andere bronnen maken gewag van een hoger bedrag, gezien de interesse van verschillende partijen.

Het Britse Virgin Group Ltd. neemt een belang van 20 procent in de nieuwe Maleisische budgetvlieger AirAsia X. Die gaat langeafstandsvluchten uitvoeren naar Europa en Australië in concurrentie met Singapore Airlines (SIA). SIA heeft nochtans een belang van 49 procent in Virgin Atlantic Airways, maar dat wil Virgin-baas Richard Branson graag ongedaan maken. Air Asia X krijgt ook geld van AirAsia en gaat van start met een kapitaal van 20 miljoen dollar. De Aziatische budgetvlieger wil nadien nog eens 80 miljoen dollar ophalen. AirAsia X werd begin dit jaar opgericht door Fly Asian Xpress uit Maleisië. Fly Asian bestelde in juni 15 toestellen A330-300 bij Airbus. Op dit ogenblik beschikt de luchtvaartmaatschappij nog niet over vliegtuigen, waardoor de startdatum van de operaties nog onzeker is.

Moslims in het westen vormen een interessante doelgroep. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het reclamebureau JWT. Uit het onderzoek blijkt dat moslimgezinnen in de Verenigde Staten gemiddeld welvarender en hoger opgeleid zijn dan de gemiddelde bevolking. Twee derde van de islamitische huishoudens verdient jaarlijks minstens 50.000 dollar en een kwart verdient minstens 100.000 dollar. Het Amerikaanse gemiddelde is 42.000 dollar. Twee derde van de Amerikaanse moslims bezit een hogeschooldiploma, terwijl het Amerikaans gemiddelde onder de 50 procent ligt. JWT stelt dat ook in het westen marketing voor moslims wel degelijk de moeite waard is. Alleen al de wereldwijde halal-markt is volgens de onderzoekers goed voor 580 miljoen dollar. Een aantal westerse bedrijven, zoals McDonald’s, hebben deze markt inmiddels ook aangeboord.

Meer Nieuws