managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

China wordt derde grootste reclameland

Posted by managing21 on augustus 14th, 2007

China zal als reclameregio binnen het jaar Groot-Brittannië en Duitsland, de twee grootste reclamelanden van Europa, hebben voorbijgestoken. Dat voorspelt een rapport van het reclameconcern Group M, onderdeel van de reclamegroep WPP. China zou tegelijkertijd ook de Amerikaanse sector onttronen als leverancier van de grootste bijdrage aan de groei van de wereldwijde reclame.

China zal volgens het rapport nog dit jaar Duitsland, dat 5,3 procent van wereldwijde reclame-investeringen vertegenwoordigt, voorbijsteken. In de loop van volgend jaar zal ook Groot-Brittannië, dat een aandeel van 5,7 procent bezit, ingehaald worden. Eind volgend jaar zou China volgens het rapport immers aan een aandeel van 6,8 procent in de wereldwijde reclamebestedingen komen.

Daarmee zou China zich opwerken tot het derde reclameland van de wereld. “Het moet dan alleen nog de Verenigde Staten (36,6 procent) en Japan (8,5 procent) laten voorgaan,” aldus de Britse krant The Guardian. De Chinese reclamesector kent door de Olympische Spelen van Peking volgende zomer op dit ogenblik een enorme groei. China wordt volgend jaar dan ook de belangrijkste bron van de wereldwijde groei van de reclamesector.

De wereldwijde omzet van de reclamesector zal dit jaar een groei kennen van 24 miljard dollar. Daarvan neemt China 16 procent voor zijn rekening, 3 procent minder dan de Verenigde Staten. Volgend jaar wordt een groei van 29 miljard dollar vooropgesteld. Daarin zou de Verenigde Staten een aandeel van 20 procent hebben, maar China zou volgens het rapport aan 24 procent komen.

De Chinese reclamesector wordt gedomineerd door televisie, die dit jaar 71,7 procent van alle Chinese reclamebudgetten naar zich toetrekt. In de Verenigde Staten heeft televisie een aandeel van 43,5 procent en in Groot-Brittannië amper 25,7 procent. De Chinese televisiereclame zou volgend jaar met 20 procent groeien en het jaar daarop met 30 procent tot een totaal van 22,3 miljard dollar. De West-Europese markt zou aan 34 miljard dollar komen.

Op het gebied van internet hinkt China volgens The Guardian echter nog jaren achterop. In de Verenigde Staten zal online reclame volgend jaar 12,85 miljard dollar waard zijn, ongeveer 11,9 procent van de totale reclamemarkt. Engeland komt zelfs aan een aandeel van 22,7 procent of een totaal van bijna 6 miljard dollar. In China zal de internetreclame volgend jaar een omzet van 1,27 miljard dollar realiseren, amper 4,1 procent van de totale markt.

Maar Group M stelt dat de Chinese internetreclame wel degelijk op gang aan het komen is. Voor dit jaar wordt een groei van 33 procent voorzien, terwijl volgend jaar met een verdere stijging van 58 procent rekening wordt gehouden.