managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 15th, 2007

Werkgevers die op zoek zijn naar een positieve, betrokken medewerker, kiezen best een Braziliaanse, Israëlische of Cypriotische kandidaat. Medewerkers uit landen waar inwoners extravert en opgewekt zijn, blijken zich volgens een onderzoek van de Cass Business School immers meer betrokken te voelen bij het bedrijf waar ze werken dan collega’s uit landen die met een negatiever gevoelen door het leven stappen. Onderzoeksleider Garry Gelade voert daarbij aan dat de nationale persoonlijkheid voor een grote betrokkenheid belangrijker dan de economische toestand of culturele waarden. Kandidaten uit Rusland, Japan en Hong Kong scoren in het onderzoek van de Cass Business School bijzonder slecht. De Russische gemoedsgesteltenis wordt neurotisch en depressief genoemd. Betrokken werknemers worden op bedrijfsvlak door Gelade gelinkt aan goede economische prestaties van de onderneming.

De Amerikaanse fabrikant van onder meer cd’s en dvd’s Imation sleept Philips in de Verenigde Staten voor de rechter wegens contractbreuk. Het bedrijf wil dat de rechtbank uitspraak doet in een langlopend conflict over de wederzijdse licentieruil tussen Philips en Imation. Dat heeft Imation bekend gemaakt. Imation beschuldigt Philips ervan dat het zich niet meer houdt aan het contract en pogingen doet om de zakelijke contacten tussen Imation en zijn klanten en leveranciers te belemmeren. In oktober 2006 wilde Imation ook naar de rechter stappen maar daar werd van afgezien omdat de twee partijen over het probleem zouden onderhandelen. Omdat dit is mislukt, stapt Imation naar de rechter. Imation vraagt de rechter om Philips te wijzen op de verplichtingen zoals die in de overeenkomst zijn vastgelegd. Dankzij de licentieruil is Imation in staat cd- en dvd-schijfjes te maken.

De doe-het-zelfketen Home Depot denkt dat de zwakte op de Amerikaanse huizenmarkt voorlopig zal aanhouden. Dat heeft de grootste doe-het-zelfketen ter wereld bekendgemaakt bij de presentatie van zijn tweedekwartaalcijfers. Bestuursvoorzitter Frank Blake zegt te geloven dat de Amerikaanse huizen- en doe-het-zelfmarkt tot volgend jaar zwak zullen blijven. Begin dit jaar liet Home Depot nog weten er niet op te rekenen dat de zwakke huizenmarkt zou verbeteren voor het eind van dit jaar of begin van volgend jaar. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde de nettowinst voor Home Depot met 15 procent tot 1,59 miljard dollar. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder werd nog een winst van 1,86 miljard dollar geboekt. De kwartaalomzet viel terug met 1,8 procent naar 22,18 miljard dollar, de vergelijkbare winkelomzet nam af met 5,2 procent

In het tweede kwartaal van dit jaar is de nettowinst van de Braziliaanse brouwer AmBev met 7,2 procent gedaald tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. De nettowinst over het tweede kwartaal bedroeg 448,7 miljoen Braziliaanse reaal, tegenover 483,3 miljoen Braziliaanse reaal een jaar eerder. De lagere nettowinst is vooral te wijten aan hogere afschrijvingen van goodwill door de overname van het belang in Quinsa en Labatt. Daarnaast waren de voorzieningen voor sociale bijdragen en inkomstenbelastingen ruim dubbel zo hoog als in het tweede kwartaal van vorig jaar. De omzet is met 12 procent gestegen tot 4,5 miljard Braziliaanse reaal. In Brazilie steeg de bierverkoop van Ambev toe met 4,6 procent. De omzet nam steeg er met 12,8 procent tot 2,7 miljard reaal, goed voor ongeveer 61 procent van de totale verkopen. Op de Braziliaanse markt werd 20.570 hectoliter bier afgezet.

Norddeutsche Affinerie, de overnemer van de Belgische kopergroep Cumerio, heeft in de eerste negen maanden van zijn boekjaar een bedrijfswinst behaald van 128 miljoen euro. Dat is een stijging van 58 procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Norddeutsche Affinerie zegt af te stevenen op het beste jaar in de geschiedenis van het bedrijf, zonder concrete cijfers te geven. Over de eerste negen maanden groeide de nettowinst met 61 procent tot 71 miljoen euro. De afdeling koperproductie realiseerde een bedrijfswinst van 90 miljoen euro, terwijl koperverwerking 43 miljoen euro behaalde. De groepsomzet kwam 20 procent hoger uit op 4.689 miljoen euro. Die groei is volgens NA te danken aan de sterke verkoop van draad en van de hoge koperprijzen. Die schommelde in de gerapporteerde periode tussen 6.916 dollar en 8.200 dollar per ton, gedragen door een wereldwijd aanhoudend sterke vraag.

Beate Uhse, de grootste Europese verdeler van seksartikelen, gaat zijn strategie wijzigen en zowel op vrouwelijke als mannelijke klanten mikken. Het Duitse bedrijf wil inspelen op de veranderende markt om zo de dalende cijfers weer op te krikken. Door de seksshops vanuit groezelige rosse buurten naar betere wijken te halen en ook te mikken op paren en vijftigplussers, wil Beate Uhse zich herpositioneren als een lifestyle concern. Het bedrijf zag de winst over het eerste halfjaar dalen met 80 procent tot 1,2 miljoen euro. De omzet daalde 5,2 procent tot 128,6 miljoen euro. De twee belangrijkste divisies — retail en postorder — kregen klappen. Beate Uhse wijt de terugval in de cijfers deels aan waterschade in een belangrijk verdeelcentrum in Nederland, waardoor de kerstverkoop zwaar werd getroffen. Het erotiekconcern krijgt bovendien steeds meer concurrentie van het internet.

Het Franse industriële conglomeraat Lagardère heeft zijn regionale dagbladen voor 160 miljoen euro verkocht aan de Groupe Hersant Media. Het gaat onder meer om de Zuid-Franse kranten La Provence, Nice Matin, Var Matin, Corse Matin en Marseille Plus. De regionale krantenpoot van Lagardère boekte vorig jaar op een omzet van 222 miljoen euro een operationeel resultaat van 3 miljoen euro. Lagardère wilde de kranten samenvoegen met die van de mediagroep boven Le Monde. Dat liep echter spaak omdat Le Monde zich wil ontdoen van zijn regionale kranten. Le Monde voert daarvoor exclusieve gesprekken met de regionale persgroep Sud Ouest. Die onderhandelingen zouden voor eind september moeten zijn afgerond. Groupe Hersant Media bestaat uit 31 lokale krantentitels, vier regionale televisiestations en acht plaatselijke radiozenders.

Het Finse bedrijf Perlos, de grootste fabrikant ter wereld van behuizingen of omhulsels voor mobiele telefoons, wordt overgenomen door de Taiwanese groep Lite-On Technology. Lite-On legt 277 miljoen euro op tafel voor het beursgenoteerde Perlos. Met de overname wil de Taiwanese onderneming haar activiteiten in de gsm-sector versterken. Lite-On is al één van de grootste bouwers van gsm-klavieren. Het bedrijf wil op termijn ook telefoons assembleren, maar daarvoor moet het meer componenten zelf bouwen. Bij Lite-On Technology werken ongeveer 55.000 mensen. Bij Perlos werken wereldwijd ongeveer 9.000 mensen. De mobilofoonsector is de grootste tak van de industrie voor consumentenelektronica. Jaarlijks worden meer dan 1 miljard mobieltjes aan de man gebracht. Het eveneens Finse Nokia, de grootste klant van Perlos, is de marktleider.

Europese bedrijven maken geen optimaal gebruik van de mogelijkheden die de handel in emissierechten toestaat. Bedrijven krijgen een vaste hoeveelheid koolstofdioxide-equivalenten die ze mogen uitstoten. Indien ze daarover gaan, moeten ze emissierechten aankopen. Indien ze echter minder uitstoot veroorzaken, mogen ze die emissierechten te koop aanbieden aan grotere vervuilers. Maar volgens marktanalist New Carbon Finance zien veel bedrijven de emissierechten vooral als een last en niet zozeer als een mogelijkheid om geld te verdienen. Ze verhandelen zelden emissierechten en voelen zich ook ongemakkelijk bij het idee dat ze geld kunnen verdienen met een systeem dat er op gericht is om vervuiling te bestrijden. Daarnaast stelt New Carbon Finance dat de Europese overheden ook niet veel inspanningen doen om de emissiehandel te stimuleren.

Het Spaanse bedrijf Galactic Suite heeft plannen om een luxueus ruimtehotel te bouwen. Een driedaags arrangement in een kosmische driekamersuite zal ongeveer 4 miljoen dollar kosten. In die som is wel een intensieve, achtweekse voorbereidingscursus op een tropisch eiland inbegrepen. Volgens Galactic Suite zijn er ruim 40.000 mensen op de wereld die een dergelijk bedrag zouden kunnen betalen. Tijdens hun verblijf aan boord zullen de gasten vijftien keer de zon zien opkomen. Ze moeten wel een klittenbandpak dragen om zich aan de muren van het ruimtehotel, waar volledige gewichtloosheid heers, vast te hechten. In de douchecabine moet de hotelgast zelf door een mist van waterdruppels zwemmen. Galactic Suite zal 3 miljard dollar investeren in het project. Het initiatief wordt onder meer financieel gesteund door het Amerikaanse 4Frontiers, dat in de toekomst een nederzetting op Mars wil vestigen.

Meer Nieuws