managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Olympische Spelen verliezen General Motors

Posted by managing21 on augustus 15th, 2007

Na de Olympische Spelen van Peking in augustus volgend jaar, trekt de Amerikaanse autoconstructeur General Motors zich terug als sponsor van de Olympische beweging. General Motors heeft aan het United States Olympic Committee gemeld dat het zijn lopende sponsoring, die met een miljardencontract gepaard gaat, niet zal verlengen. General Motors was sinds 1984 onafgebroken bij de Olympische Spelen betrokken.

“Er zijn de voorbije jaren echter belangrijke evoluties gebeurd in het medialandschap,” vertelde GM-woordvoerder Ryndee Carney aan het magazine Bloomberg. “Op dit ogenblik zijn er andere manieren om in contact te treden met het publiek dat naar de Olympische Spelen kijkt, zonder daarvoor een officieel partnership te hebben met het Amerikaanse Olympische Comité.”

General Motors sloot in 1997 zijn huidig contract met het Amerikaanse Olympische Comité. Dat had een waarde van één miljard dollar. General Motors, geconfronteerd met zware concurrentie van buitenlandse merken, probeert onder meer met zware kostenbesparingen zijn financiële situatie te verbeteren. Maar volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal is dat niet de hoofdreden van de beslissing van de autoconstructeur.

“General Motors probeert zich van verplichtingen op lange termijn af te maken,” aldus de krant. “De beslissing om het Olympisch contract niet te verlengen, is een extra bewijs dat General Motors zijn marketing-strategieën grondig aan het herwerken is. Vele marketeers beginnen de efficiëntie van televisiereclame in vraag te stellen, want de kijker heeft steeds meer de mogelijkheid om reclamespots over te slaan.”