managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Grote stijging Russische reclametarieven

Posted by managing21 on augustus 15th, 2007

De Russische reclamemarkt heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een recordomzet van 3,03 miljard euro gerealiseerd. Dat blijkt uit cijfers van de Association of Communication Agencies in Russia (ACAR). De omzet groeide met 24 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee volgt de reclamesector volgens ACAR-topman Sergei Piskarev de economische groei van het land.

“Steeds meer bedrijven willen inspelen op de groeiende Russische economie,” stipt het magazine Bloomberg. Om de Russische consument te bereiken, wordt er dan ook zwaar ingezet op de reclamemarkt. De twee grootste adverteerders op de Russische markt tijdens de eerste zes maanden van dit jaar waren Procter & Gamble en Unilever. Televisiespots vertegenwoordigden de helft van alle reclamebestedingen.

Sinds juli zijn in Rusland de tarieven voor televisiespots met 40 procent gestegen. Dat is het gevolg van een maatregel van de Russische regering, die de televisiezenders een maximum aan reclametijd heeft opgelegd. Door die beperking zijn een aantal adverteerders uitgeweken naar radio, billboard, kranten en internet, waardoor ook daar de prijzen op hun beurt de hoogte ingingen.

De bestedingen aan televisiereclame stegen tijdens de eerste zes maand van dit jaar met 27 procent tot 1,5 miljard euro. De gedrukte reclame kende een groei met 21 procent tot 0,71 miljard euro, terwijl buitenreclame een groei kende van 16 procent tot 0,56 miljard euro en radioreclame met 24 procent steeg tot 0,16 miljard euro. De internetreclame steeg met 52 procent tot 57 miljoen euro.

De buitenreclame werd ook in Rusland getroffen door een verbod op sigarettenreclame, maar dat werd volgens analisten gecompenseerd door adverteerders uit de draadloze communicatie, bankwereld en biersector. De brouwers verhoogden dit jaar hun Russische reclamebudgetten met 40 procent, verdelers zelfs met 66 procent. Eind dit jaar zou de totale Russische reclamemarkt een omzet halen van 6,64 miljard euro.

In 2012 zou de Russische reclamesector volgens analisten een omzet halen van 9,64 miljard euro. Televisiereclame zou daarvan 55 procent opeisen.