managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Sportvoeding rukt op in Europa

Posted by managing21 on augustus 15th, 2007

De Europese markt van de sportvoeding zal tegen het einde van dit decennium een omzet realiseren van 4 miljard euro. Dat is de conclusie van een rapport van 3A Business Consulting. De sector volgt volgens de onderzoekers daarmee het algemeen streven naar een gezondere levenswijze. Ze menen dat de Europese de volgende jaren zelfs sneller groeien dan de Amerikaanse omzet.

Volgens de onderzoekers valt sportvoeding niet alleen in de smaak bij de professionele atleten, maar ook bij de recreatiesporter, de lifestyle-adept en de gewone consument. “Deze sector groeit sneller dan andere voeding en drank en geeft duidelijk aan hoe producten de trend van een gezonde levensstijl, beweging en voeding volgen,” stippen ze aan. “Er is een algemeen streven naar natuurlijke voeding en drank.”

“In een aantal Europese landen heeft de sector van de sportvoeding de voorbije jaren een enorme groei gekend,” aldus het magazine Nutraingrediënts.com. Daarbij wordt onder meer verwezen naar Groot-Brittannië. Daar haalde sportvoeding vorig jaar een omzet van 301,9 miljoen euro. Dat is een groei met 122,6 procent tegenover vorig jaar. Vooral de sportdranken blijken het goed te doen in Europa.

Volgens de onderzoekers zal de omzet binnen de sportvoeding de volgende jaren nog opgedreven worden door de bijval van nieuwe functionele proteïnes en koolstofhydraten die het suikergehalte regelen. Deze markt haalt volgens 3A Business Consulting op dit ogenblik een omzet van 76 miljoen euro per jaar. Tegen het einde van dit decennium zou dat echter al opgelopen kunnen zijn tot 96 miljoen euro.

De onderzoekers verwachten dat de markt van de sportvoeding ook een belangrijke injectie zal krijgen van de Olympische Spelen van volgende zomer. Dat zal volgens hen aanleiding geven tot de lancering van een aantal nieuwe producten.

Meer over voeding en drank