managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

McDonald’s smaakt het lekkerst

Posted by managing21 on augustus 16th, 2007

Alles wat McDonald’s maakt, smaakt het lekkerst. Dat zeggen kleuters in een onderzoek van de Amerikaanse Stanford University en The Robert Wood Johnson Foundation. Zelfs wortels, melk en appelsap smaken volgens de ondervraagde kleuters beter wanneer er een verpakking van McDonald’s rond zit. De onderzoekers stellen dan ook dat de studie uitwijst hoe reclame de smaak van jonge kinderen kan beïnvloeden.

De onderzoekers lieten kinderen dezelfde McDonald’s producten proeven in een merkverpakking en een anonieme verpakking. Steevast werd het aanbod van McDonald’s als het lekkerste beschouwd. “Alleen al bij het zien van een label van McDonald’s beginnen kinderen al te kwijlen,” aldus de Amerikaanse kinderspecialiste Diane Levin, een grote tegenstander van kinderreclame, tegenover het persbureau Associated Press.

Onderzoeksleider Tom Robinson voegt er aan toe dat de perceptie van de kinderen door de branding van McDonald’s fysiek wordt veranderd. “Het is opmerkelijk hoe jonge kinderen al zwaar worden beïnvloed door reclame,” stelt hij. Robinson wordt daarin gesteund door Victor Strasburger, eveneens een vooraanstaand Amerikaans campagnevoerder tegen kinderreclame. “Adverteerders proberen exact te doen wat deze studie zegt,” meent hij. “Men wil steeds jongere kinderen opzadelen met een nagenoeg obsessioneel streven naar een bepaald merkproduct.”

Minder dan een kwart van alle kinderen die aan het onderzoek deelnamen, merkten op er geen smaakverschil was tussen de anonieme producten en McDonald’s.

Meer over voeding en drank